Michael Schenker Group - MSG

Michael Schenker Group - MSG

Label : EMI | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: Re-release

Richard V. : In de voorbije jaren verschenen geremasterde edities van klassieke albums van bands als Deep Purple, Whitesnake en UFO. Stuk voor stuk waren dat edities die de fans blij stemden door het interessante bonusmateriaal (niet eerder uitgebrachte demo's en concertopnamen), boekjes met nieuwe foto's en een uitgebreide redactioneel commentaar. Dit jaar zet label EMI die goede reeks voort met geremasterde versies van Michael Schenker Group en later deze maand ook Saxon.

Het verhaal van Michael Schenker is al vele malen op schrift gezet en eenvoudig op 'wikipedia terug te vinden. Hij sloot zich in zijn tienerjaren aan bij Scorpions, de band van broer Rudolf Schenker en speelde mee op het debuut 'Lonesome Crow'. Kort daarna maakte hij de overstap naar UFO waarmee hij vijf albums maakte en afsloot met de magnifieke dubbel live elpee 'Strangers In The Night'. Eind jaren zeventig achtte hij de tijd rijp om op eigen benen te staan en richtte hij de Michael Schenker Group op.

Ten tijde van het tweede album was MSG echt een band met vijf leden. Wijlen Cozy Powell speelde drums, UFO maatje Paul Raymond deed mee op keyboards en Chris Glenn hanteerde de bas. Het tweede MSG album is minder gevarieerd dan het debuut, maar klinkt compacter en hechter. Het songmateriaal bevat tal van Schenker klassiekers als 'Attack Of The Mad Axeman', 'On And On' en 'Never Trust A Stranger'. Door interne problemen was deze bezetting helaas geen lang leven beschoren. Dat is jammer want 'MSG' had de opmaat tot een glanzende carrire kunnen zijn. Dit jaar is het 28 jaar geleden dat het album werd uitgebracht. Hoewel de tand des tijds behoorlijk aan dit type muziek heeft geknaagd luistert het nog steeds aangenaam weg. Het bonusmateriaal bestaat uit een demo van 'Never Trust A Stranger' en een zestal concertopnamen uit 1980 waaronder veel UFO klassiekers. Net als bij het debuut zullen veel Schenker fans hun oude cd voor deze versie omwisselen.

Tracklist:
1.Ready To Rock
2. Attack Of The Mad Axeman