Michael Schenker Group - One Night At Budokan

Label : EMI | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: Re-release

Richard V. : In de voorbije jaren verschenen geremasterde edities van klassieke albums van bands als Deep Purple, Whitesnake en UFO. Stuk voor stuk waren dat edities die de fans blij stemden door het interessante bonusmateriaal (niet eerder uitgebrachte demo's en concertopnamen), boekjes met nieuwe foto's en een uitgebreide redactioneel commentaar. Dit jaar zet label EMI die goede reeks voort met geremasterde versies van Michael Schenker Group en later deze maand ook Saxon.

Het verhaal van Michael Schenker is al vele malen op schrift gezet en eenvoudig op 'wikipedia terug te vinden. Hij sloot zich in zijn tienerjaren aan bij Scorpions, de band van broer Rudolf Schenker en speelde mee op het debuut 'Lonesome Crow'. Kort daarna maakte hij de overstap naar UFO waarmee hij vijf albums maakte en afsloot met de magnifieke dubbel live elpee 'Strangers In The Night'. Eind jaren zeventig achtte hij de tijd rijp om op eigen benen te staan en richtte hij de Michael Schenker Group op.

Na slechts twee albums zag in 1982 de dubbel live elpee 'One Night At Budokan' het licht. Dankzij het flitsende gitaarspel, de kwaliteit van de nummers en de enthousiaste uitvoeringen die wat steviger klonken dan de studio-opnamen, werd dit album een klassieker onder hardrockfans. Menig liefhebber van het genre plaatst dit album in het rijtje met al die andere illustere liveplaten als Thin Lizzy's 'Live And Dangerous', Kiss' 'Alive', Deep Purple's 'Made In Japan', Judas Priest's 'Unleased In The East' en UFO's 'Strangers In The Night'. Het album verkocht destijds uitstekend en ook de latere cd uitgaven deden het commercieel gezien goed.

Deze versie bevat twee extra nummers en is daarom de eerste versie van het gehele concert dat MSG gaf. Moeten we blij zijn met die twee extra nummers? Ja en nee. Ja, omdat het concert nu eindelijk compleet is. Nee, omdat die twee nummers destijds niet voor niets zijn weggelaten. 'Tales Of Mystery' en Cozy Powell's lange drumsolo halen namelijk de vaart uit een verder uitstekend optreden. Onlangs verscheen UFO's klassieker 'Strangers In The Night' ook met twee extra nummers. Beide nummers waren niet van het niveau van het originele albummateriaal en gooiden bovendien ook nog eens de volgorde van de nummers overhoop. Elke fan die deze platen kan dromen is daar hoogstwaarschijnlijk niet van gecharmeerd. Zij die streven naar compleetheid zullen echter in hun nopjes zijn, want 'One Night At Budokan' is en blijft een klassieker.

Tracklist CD 1:
1.Introduction
2. Armed And Ready