Michael Schenker Group - Michael Schenker Group

Label : EMI | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: Re-release

Richard V. : In de voorbije jaren verschenen geremasterde edities van klassieke albums van bands als Deep Purple, Whitesnake en UFO. Stuk voor stuk waren dat edities die de fans blij stemden door het interessante bonusmateriaal (niet eerder uitgebrachte demo's en concertopnamen), boekjes met nieuwe foto's en een uitgebreide redactioneel commentaar. Dit jaar zet label EMI die goede reeks voort met geremasterde versies van Michael Schenker Group en later deze maand ook Saxon.

Het verhaal van Michael Schenker is al vele malen op schrift gezet en eenvoudig op wikipedia terug te vinden. Hij sloot zich in zijn tienerjaren aan bij Scorpions, de band van broer Rudolf Schenker en speelde mee op het debuut 'Lonesome Crow'. Kort daarna maakte hij de overstap naar UFO waarmee hij vijf albums maakte en afsloot met de magnifieke dubbel live elpee 'Strangers In The Night'. Eind jaren zeventig achtte hij de tijd rijp om op eigen benen te staan en richtte hij de Michael Schenker Group op.

Het debuut 'Michael Schenker Group' is een klassieker in hardrockkringen. Het album bevat melodieuze hardrocknummers, zuiver gitaarspel en de fraai opgebouwde solo's waarmee Schenker in zijn UFO tijd zijn naam opbouwde. Als songschrijver stond hij zijn mannetje getuigde sterke composities als 'Victim of Illusion', 'Cry For The Nations', 'Lost Horizons' en het instrumentale 'Into The Arena.' Zanger Gary Barden was op dat moment nog relatief onbekend, maar kweet zich uitstekend van zijn taak. De rest van de band bestond uit studiomuzikanten: drummer Simon Phillips, bassist Mo Foster en keyboardspeler Don Airey. Van een echte Group was toch nog geen sprake.

EMI is in de archieven gedoken en heeft een rits demo's opgedoken die het album destijds niet gehaald hebben. Het demomateriaal is het aanhoren meer dan waard. Sterker nog, het is achteraf onbegrijpelijk dat sterke nummers als 'After Midnight' en 'Breakout' het debuut niet hebben gehaald. Schenker mocht willen dat hij nog zulke nummers kon schrijven want op het vorig jaar uitgekomen 'In The Midst Of Beauty' wordt het niveau van deze demo's bij lange na niet gehaald. 'Michael Schenker Group' is een klassieker die door de remaster dynamischer klinkt dan de cd die jaren geleden uitkwam. Vermoedelijk zullen de tweedehands bakken binnenkort volstaan met de originele cd want fans zullen de oude versie graag inruilen voor deze betere versie.

Track list:
Armed And Ready
Cry For The Nations