Manic Movement - Dark Glitter

Manic Movement - Dark Glitter

Label : Shiver Records | Archiveer onder gothic metal

Vera : Eind jaren negentig was Manic Movement een graag geziene band op de Belgische podia. Ook ondergetekende woonde een aantal optredens bij en was uiterst gecharmeerd door de melodische death metal die de band rond drummer/componist Ollie Wittenberg liet horen op albums als 'Thousand Sufferings' (1999) en 'Future Dreaming Self' (2001). Daarna verloor ik de band uit het oog.

Het is dan ook een grote verrassing om te merken dat er nu plots een nieuw album van Manic Movement verkrijgbaar is. Met nog steeds Olivier als componist en drummer als drijvende kracht. Van de vorige bezettingen treffen we alleen toetsenist Filip De Graeve aan, hij blijkt ook de man achter de simfonisch getinte arrangementen op 'Dark Glitter' te zijn. Grunter Maarten Verbeke blijkt echter vervangen te zijn door een zangeres. Dit maakt het grootste verschil. De muziek wordt er een stuk rustiger door en kan waarschijnlijk zelfs gesmaakt worden door het reguliere rockpubliek. De band heeft trouwens met twee clips al aardige successen geboekt op radio (als single) en tv, maar dit even terzijde, want hoe zit dat dan met de muziek op 'Dark Glitter'?

De titel is in die optiek goed gekozen: het blijft allemaal een beetje flirten met donkere sferen, maar een knipoog naar alternatieve circuits is ook aanwezig, ja, zelfs de wereld van glamour en glitter. We zouden het meegaan met huidige stromingen kunnen noemen, we zouden het volwassen en wat bezadigder kunnen betitelen, ware het niet dat het wel uiterst professioneel in elkaar zit. Dat is dan ook de reden waarom ik de kans mogelijk acht dat Manic Movement nieuwe stijl een kans op slagen heeft. 'Army Of Agony' en 'Sleeping Beauty' (waar een video voor gemaakt is) zijn toegankelijke gothic rock nummers waar echter wel het uitmuntende en slepende gitaarwerk van Frédéric Ost de blikvanger is. Soms neigt de band naar gewone rock ('Vanity' en 'Puzzled', alsook de Sting-cover 'Russians') maar in het laatste (instrumentale) nummer is nog een glimp voor het stormachtige verleden te bemerken. Geen death metal meer, maar verfijnde gothic rock.