Finsterforst - ...zum Tode hin

Finsterforst - ...zum Tode hin

Label : Einheit Produktionen | Archiveer onder black metal

Neithan : Ik heb het al dikwijls gehad over het enorme woud aan Duitse pagan bands, en daarom is het wellicht passend dat het Duitse Finsterforst er prat op gaat uit het Schwarzwald te komen. De band wordt aanbevolen als een must voor liefhebbers van kwalitatief hoge pagan metal: dat komt echter van het label, en u als lezer heeft dan terecht zoiets van 'dat maakt de recensent van Lords of Metal wel uit, want er is nog nooit een label geweest dat schreef "deze band is volkomen ruk, maar we willen alleen op een makkelijke manier geld uit uw zakken kloppen”. Wel, wees gerust, want deze tweede plaat is allerminst slecht te noemen, en inderdaad: er is hoorbaar een hoop moeite gestoken in de uitvoering van dit '... Zum Tode Hin'.

Finsterforst is een band die op deze plaat het typische rauwe Duitse pagan geluid koppelt aan de vrolijke tonen van bijvoorbeeld een Finntroll of Eluveitie, en dat komt vooral door het intensieve gebruik van fluiten en met name een zeer dominerende rol van de accordeon van Johannes Joseph. Op het eerste gehoor dacht ik gelijk aan Korpiklaani, zo veelvuldig wordt die trekzak gebruikt, maar bij nader luisteren liggen de parallellen toch duidelijk ergens anders. In een tijdsbestek van ruim zeventig minuten krijgen we vijf nummers voorgeschoteld en met een plaat waarvan je ziet dat alle nummers ruimschoots de tien minuten halen (het afsluitende 'Untergang' klokt zelfs ruim boven de twintig minuten) zonder te vervelen, kan je op je heidense vingers natellen dat het dan een zeer epische plaat moet zijn: u heeft gelijk!

In zo'n stijl is het moeilijk de nummers te beschrijven, omdat ze met deze lengte alles bevatten, van acoustische ingetogen stukken tot woest razende nummers. Aan de ene kant doen ze me denken aan sterke Duitse bands als XIV Dark Centuries en Helfahrt, die nauwelijks cleane zang gebruiken, zoals Finsterforst dat ook amper doet op dit '...Zum Tode Hin'. Aan de andere kant heeft het ergens ook wel een hoog partygehalte, omdat die accordeon zo prominent aanwezig is, en polka gevoelens oproept die doen denken aan de oude Finntroll ('Trollhammaren'), zeg maar een ruige basis met een vrolijk sausje, en dat levert zowel blokkades als mogelijkheden op. Blokkades bij die fans die geen vrolijke deuntjes willen, maar ook een toegang voor hen die normaliter het pagan werk iets te woest vinden.
'...Zum Tode Hin' is een prima plaat geworden, al heb ik wel het gevoel dat ik iets onderliggends mis na diverse keren luisteren. Zeker bij de eerste keren beluisteren is het echter een plaat geworden die menigeen zal bekoren. De productie is uitstekend, alle nummers zitten zonder uitzondering goed in elkaar en door de combinatie van duisternis en vrolijkheid is het toch voor menigeen die pagan metal (en niet alleen de Duitse stijl) een warm hart toedraagt een interessant album geworden.