Absu - Absu

Absu - Absu

Label : Candlelight | Archiveer onder speed / thrash metal

Neithan : Dit is toch wel in een zekere zin een verrassing te noemen: de laatste plaat van Absu, 'Tara', is toch uit 2001 en daarna kwamen er verhalen dat Prospcriptor wat fysieke problemen kreeg die hem het drummen een stuk lastiger maakte. En nu, in 2009 verschijnt een geheel nieuw album getiteld 'Absu', en wie is de enige overgebleven van de line-up? Juist: Proscriptor (McGovern); samen met de gitaristen Aethyris (MacKay) en Zawicizuz en bassist Ezezu heeft de drummer/vocalist een doorstart gemaakt die eigenlijk naadloos aansluit bij het eerdere werk van deze aparte band.

Om te zeggen dat Absu naadloos verder gaat is niet helemaal eerlijk: de band heeft geluidstechnisch een behoorlijke sprong gemaakt, en waar het oude werk door de primitievere sound ergens tussen black metal en thrash in zat, is het mede door de goede productie nu meer thrash met een occult sausje. Het typische drumwerk en de fascinatie voor Soemerische en Celtische occulte zaken zijn echter gebleven, zodat ook nu er nog een ferme parallel te trekken is tussen het oude Absu, Melechesh (waar Proscriptor ook enkele albums bij heeft gespeeld) en dit Absu in 2009. De bijzondere riffs zijn ook weer uit duizenden herkenbaar en tjsa, dan kan je als recensent wel naar allerlei andere bands wijzen, met een Melechesh als voornaamste kandidaat, maar Absu klinkt als Absu en dat doet niemand anders.

Voor diegenen die Absu alleen van verhalen kennen: denk aan een soort onconventionele snelle thrash metal met over-the-top snelle stukken, waar op juiste momenten het gast wordt teruggenomen om de variatie van het album overeind te houden. De riffs zijn ergens wel old school gebaseerd, maar met een ondertoon die alleen als mystiek omschreven kan worden, met raakvlakken naar black metal. Gelukkig heeft Absu niet voor een te modern en massief geluid gekozen, want daarmee zou de feeling die Absu kenmerkt essentieel worden veranderd. Absu is terug en doet dat met een titelalbum dat omschreven kan worden als puur vakwerk, zonder een spoortje slijtage in de loop van de achtjarige pauze.