Trepalium - XIII

Trepalium - XIII

Label : Season Of Mist | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : Dames en heren (death) metal head, ik heb schokkend nieuws voor u, vanaf heden gaat uw favoriete genre niet meer over voor het podium rondjes rennen, mekaar stiekem in elkaar beuken en het zo hard mogelijk zwaaien met uw haar. Neen, onder leiding van het Franse Trepalium gaat er vanaf nu ook heftig geswingd worden. Geloof het of niet, maar het nieuwe album 'XIII' klinkt niet alleen lomp, maar ook verrekte dansbaar!

En dat gaat verder dan een zogenaamde vette groove. Veel verder! Nummers als 'Inner Hell', 'Addicted To Oblivion' en 'Usual Crap' (oh yeah!) zijn dankzij de vloeiende ritmiek en stuiterende baslijnen het absolute toppunt van de swingende death metal. Het is (helaas) niet elk nummer feest, maar hoewel de rest van het materiaal minder funky is wordt er gelukkig nog wel flink uit de ritmische band gesprongen. Riffgewijs doet men in (delen van) 'Glowing Cloud', 'Fant-easy Reality', en 'Unexpectable Lies' misschien nog wat aan de zwaarte van Gojira denken (zoals in 'The Heaviest Matter In The Universe', voor de kenners). Maar dan spreidt Trepalium een veel speelsere ritmiek tentoon, waardoor men grappiger klinkt dan Gojira ooit zal willen. De bandleden lijken ook het jazz genre een warm hart toe te dragen getuige de random melodieuze gitaarloopjes die her en der de kop op steken. Het is precies dit losse, vrije karakter van Trepalium's schrijfstijl die de composities zo spannend maakt.

Ondanks de saaie albumtitel en de slechte bandnaam wellicht doen vermoeden heeft Trepalium een zeer verrassende, niet alledaagse stijl ontwikkeld op 'XIII' die de avontuurlijke metalheads (en dat zijn er veel tegenwoordig!) zeker aan moet kunnen spreken.