Wizard - Thor

Wizard - Thor

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : De Duitse heavy metal machine Wizard is al jaren een van de favorieten onder de fans van traditionele heavy en power metal. Sinds de release van de derde plaat 'Bound By Metal' (alweer tien jaar geleden) heeft de band enorme vooruitgang geboekt. De Manowariaanse true metal was altijd van een hoog niveau en bracht in 2003 met 'Odin' een regelrechte klassieker uit en wat mij betreft is die plaat een mijlpaal in de heavy metal van deze eeuw!

Na de platen 'Magic Circle' en 'Goochan' te hebben opgenomen met gitarist Dano Boland is de verloren zoon en gitarist van het eerste uur Michael Maa_ terug in het oude nest, maar zoals drummer Sren mij in ons interview van twee jaar terug wist te vertellen, is men verder gegaan met beide gitaristen in de gelederen. Met de "nieuwe line-up was de band klaar voor hun achtste wapenfeit. Na het eren van oppergod 'Odin' is het nieuwe plaat opnieuw een concept album geworden, handelend over, zoals de titel al aangeeft, Odin's zoon Thor.

Muzikaal laat men opnieuw onvervalste heavy metal horen, maar Wizard is altijd een band geweest die ondanks het feit dat ze nooit teveel sleutelen aan hun geluid, nooit twee keer dezelfde plaat hebben uitgebracht! Liet 'Goochan' bijvoorbeeld een ander, iets progressiever geluid horen, is men met 'Thor' enigszins teruggegaan naar het geluid van 'Bound By Metal' en uiteraard 'Odin', wat zeker ook met de terugkeer van Maa te maken heeft. Toch heeft ook Boland zijn stempel gedrukt op het geluid en dat is al meteen hoorbaar vanaf de eerste seconde van deze plaat. De snelle speed metal riffs doen denken aan het geluid van nummers zoals 'Hammer, Bow, Axe And Sword' en 'The Powergod', terwijl de zwaardere, meer technische kant de sfeer van 'Magic Circle' en 'Goochan' oproept. Persoonlijk vind ik dat absoluut niet erg, want Wizard als een kwintet klinkt krachtiger dan ooit en het opnemen met twee verschillende gitaristen geeft de band duidelijk een verfrissend geluid.

Nummers zoals 'Asgard', 'What Would You Do?', 'Resurrection'of eigenlijk elk willekeurig nummer op 'Thor' klinken op en top als Wizard, maar toch komt men hier en daar wederom met progressieve invloeden en de gitaren op 'Pounding In The Night' lijken verdacht veel op Andy LaRoque's (King Diamond). De gesproken teksten met een enorme galm geven de plaat bovendien episch gevoel en lijken recht vanuit Walhalla te komen. Het is dan ook schitterend om te horen hoeveel men kan toevoegen aan een plaat met een simpel trucje.

Daarnaast heeft Achim Khler (ook bekend van o.a. Sinner, Headhunter en Primal Fear) wederom fantastisch werk afgeleverd achter de knoppen en heeft de plaat precies het geluid gegeven die het nodig had. Bovendien is 'Thor' met zijn kleine vijftig minuten precies lang genoeg om geen seconde te vervelen en je volledig bij de les te houden. Kortom; een typisch Wizard product, maar vooral een heerlijke metalplaat die je als liefhebber gerust in huis kan halen.