Borealis - World Of Silence

Borealis - World Of Silence

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Als ik Canada en metal met elkaar in verband zou moeten brengen denk ik aan bands zoals (over het algemeen) snelle bands zoals Anvil, Annihilator, Exciter of Razor en niet direct aan melodieuze power metal. Aan is dus de eer Borealis om mij kennis te laten met een potje Canadese power metal en ik moet zeggen dat ze het niet slecht doen. Al moet ik ook gelijk zeggen dat wat ze op 'World Of Silence' absoluut niet verrassend of vernieuwend is.

Op zijn debuut laat Borealis tien melodieuze power metal songs horen in de stijl van genregenoten Labyrinth, Kamelot en Stratovarius en daarmee is eigenlijk alles al gezegd. Alle nummers klinken doordacht en compleet en hoewel de muziek erg basisch klinkt, is alles naar behoren ingespeeld en heeft men vooral gitaartechnisch de zaken goed voor elkaar. Bovendien onderscheidt het stemgeluid van Matt Marinelli zich van de rest van zijn collega power metal zangers, omdat hij over het algemeen lager en zwaarder zingt. Zijn stem is dan ook meer geschikt voor stevige, traditionele hardrock dan power metal. Helaas zijn niet alle nummers even overtuigend en de vallen de sterkere nummers niet echt op door het simpele karakter van de muziek. Het is dan ook moeilijk om je aandacht erbij te houden en als je weet dat de plaat ook nog eens een volle uur duurt, wordt het een hele opgave om de plaat uit te zitten.

Alles bij elkaar is 'World Of Silence' een acceptabel album, maar het voegt niets toe aan de overvolle markt! Ook wil ik ze graag adviseren om, door de moordende concurrentie, meer tijd te besteden aan het componeren.