Mustasch - In The Night - Live In Gothenburg

Label : Regain Records | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: DVD/Video

Cor : Het album 'Latest Version Of The Truth' had al een plekje veroverd in mijn jaarlijstje van 2007 en nu is er dan de DVD 'In The Night - Live In Gothenburg'. Tijdens het bekijken van deze registratie weet ik weer waarom ik direct onder de indruk was van deze band. Mijn eerste kennismaking was tijdens het voorprogramma van Rose Tattoo, waar het publiek niet zat te wachten op deze opwarmer. Toch moesten enkele bezoekers (inclusief ondergetekende) deze vreselijk hard werkende jongens hun verdiende krediet geven en na het optreden toch maar eens op zoek gaan naar meer muziek van deze band.

Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en Mustasch heeft zijn eigen plekje als hoofdact waargemaakt: een zestal steengoede cd's uitgebracht en dus werd het tijd voor een live DVD. Het gebrachte materiaal is een mooie dwarsdoorsnede van het repertoire, al mis ik 'Homophobic/Alcoholic' en het schitterende 'The Dagger' wel in de setlist. Alle nummers worden met overtuiging neergezet en zijn speltechnisch dik in orde. Vooral zanger/gitarist Ralf Gyllenhammar is uitgegroeid tot een volwaardige frontman, die zo nu en dan bijna als een dominee zijn publiek bespeelt. Dit publiek wordt in de registratie dusdanig in beeld gebracht, dat je de zeer goede sfeer bijna kan proeven, met als toetje het eindshot van de handdoek in het publiek en de voldane blikken van de nieuwe bezitters (misschien erg zoet, maar netjes gedaan). Deze sfeer registratie lijkt ook voor de live beelden op het podium erg belangrijk. Soms gaat dit jammer genoeg ten koste van de timing van actie shots (een detailshot van een mysterieus grijnzende Mats Johansson, wanneer Ralf net een fenomenaal stukje solo werk doet bijvoorbeeld).

De kwaliteit van het geluid is uitermate goed gelukt, met aandacht voor alle instrumenten. Dat kan niet altijd gezegd worden van de beeldkwaliteit, die soms wat onscherp is. Misschien komt dat mede door de vrij donkere setting en het gebruik van uitsluitend blauwe belichting met wat kleine vleugjes rood en wit. De stroboscoop had voor mij persoonlijk ook wel wat minder gebruikt mogen worden. Als extra's zijn er de gebruikelijke backstage beelden en een aantal promo clips. Enkele nummers verdienen ten slotte een aparte vermelding: 'Down In Black' (gewoon erg goed) en 'I Lied' met schitterend solo werk van gast gitarist Robert Dahlqvist van The Hellacopters (waarmee je bij mij sowieso al punten scoort).