Herman Frank - Loyal To None

Herman Frank - Loyal To None

Label : Metal Heaven | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : 2008 was ongetwijfeld hét jaar waarin ouwe rotten der metaal met ijzersterke albums bewezen het kunstje nog te zijn verleerd en dat ze toch nog steeds het karretje moeten trekken. 2009 is nog maar net begonnen, maar het schijnt ook een jaar van "oude” helden te worden. Zo hebben onder andere Saxon, Grave Digger en Kreator al voor een knallende start gezorgd en later in het jaar kunnen we ook nog de nieuwe albums van Manowar en Heaven And Hell verwachten.

Wat de ouwe rotten betreft is het deze maand de beurt aan Herman Frank om zich wederom te bewijzen. Deze naam zal de jongere generatie misschien minder bekend in de oren klinken of. De kalende, vergrijzende metalhead weet echter dat deze Germaanse gitarist de man achter bands zoals Victory en Moon'doc is en niet te vergeten mede verantwoordelijk was voor Accept-klassiekers 'Restless And Wild' en 'Balls To The Wall'. Anno 2009 is de beste man toe aan zijn eerste soloalbum.

Met Herman's historie in het achterhoofd, en het feit dat met zanger Jiotis Parachidis en drummer Stefan zowel leden van Victory als Accept op de plaat te horen zijn, kom ik al gelijk vanaf het begin van de CD voor een verassing te staan. De sterke opener 'Moon II' laat namelijk (h)eerlijke traditionele heavy metal horen, die tegen mijn verwachting in, niet aan het eerdere werk van de muzikanten doet denken. Uiteraard hebben de heren door de jaren heen allen hun eigen stijl en techniek weten te creëren, waardoor het geluid herkenbaar is. 'Loyal To None' is echter een album met een eigen gezicht, waarbij de liefde voor de muziek en het streven naar perfectie volop aanwezig is. De keuze voor de muzikanten had mijn inziens niet beter gekund, want alle muzikanten zijn op verschillende manieren met elkaar verbonden. Zo hebben Stefan en bassist Peter Pilch samen in Running Wild gezeten, wat de ontzettend strakke ritmesectie verklaart. Daarnaast heeft Stefan eerder gespeeld met Herman en deze speelt op zijn beurt samen met Jiotis in Victory. Na het horen van dit album kan dan ook niemand ontkennen dat de mannen elkaar muzikaal goed aanvoelen en -vullen.

Herman zelf is verantwoordelijk geweest voor alle songs en heeft het voor elkaar gekregen om een heerlijke jaren tachtig gevoel neer te zetten. Hoewel de plaat, zoals eerder gezegd, een eigen gezicht heeft moet ik regelmatig denken aan Whitesnake en kent een songs zoals 'Heal Me' door zijn machtige samenzang een hoog Def Leppard-gehalte. Herman heeft zich ook echter keer op keer bewezen als producer (voor o.a. Saxon, Messiahs Kiss, Rose Tattoo en Molly Hatchet) en heeft ook zijn eigen plaat voorzien van een voortreffelijke, hedendaagse productie, waardoor de muziek geenszins gedateerd klinkt. Wat zeker niet onvermeld mag blijven zijn de vocale prestaties van Jiotis! Wat een stem heeft die kerel zeg. Nou heeft hij zicht zelf met zowel Victory als Human Fortress al bewezen, maar wat hij op deze plaat doet is echt ongelooflijk! Tegenwoordig hoor je zelden meer een zanger die tegelijk met zoveel kracht en emotie zingt, maar Jiotis zingt met zoveel overtuiging en heeft duidelijk zijn hart en ziel in deze plaat gestopt. En zo hoort dat ook. Bovendien laat hij geen enkel steekje vallen en kan zich makkelijk meten aan zangers zoals Johnny Gioeli (Axel Rudi Pell), Jeff Scott Soto en David Coverdale in zijn hoogtijden. Petje af!

Herman en zijn kompanen hebben met 'Loyal To None' een tijdloze plaat afgeleverd en zal zowel de oude als nieuwe generatie metal fans aanspreken.Dit is ongetwijfeld een van de beste platen die ik in de laatste jaren heb gehoord (en dat zegt heel wat) en zoals gezegd is het jaar nog maar net begonnen, maar ik weel nu al dat dit heel hoog in mijn jaarlijstje zal belanden. Sterker nog; dit is wat mij betreft nu al een klassieker en verplichte kost voor alle fans van traditionele heavy metal!