Gore - Hart Gore / Mean Man’s Dream

Gore - Hart Gore / Mean Man’s Dream

Label : Southern Lord | Archiveer onder doom metal

Release type: Re-release

Erik : Nog geen week geleden kocht ik beide LP's, ooit uitgebracht op het hardcore label Eksakt, omdat mij werd verteld dat dit een best aardige instrumentale band was die hardcore kruiste met doom metal. Men begreep niet waarom deze band aan mijn aandacht kon ontsnappen! 'Echt iets voor jou'. Bij thuiskomst en meerdere draaibeurten ben ik echter niet overtuigd maar eerder teleurgesteld. Nu, letterlijk een week later, blijkt dat het illustere Southern Lord label beide platen gebundeld heeft in een integrale heruitgave. Het waarom achter de heruitgave blijft echter een groot vraagteken, want wat is er dan zo speciaal aan het Nederlandse (uit Venlo stammende) Gore?

De muziek is niet echt origineel, het breekt geen ijzers en is op beide platen zoekende naar de juiste mix tussen hardcore en hardrock, zonder die mix daadwerkelijk te vinden. Natuurlijk zijn er krenten in de pap te vinden en zijn sommige nummers en riffs best gaaf, maar meer ook niet. Het gitaargeluid is van Celtic Frost gehalte en de drums zijn doodweg eenvoudig. Het beroemde muziekblad Melody Maker omschreef ze ooit als 'Metallica op 16 RPM' en dat kan ik wel beamen. Vreemd genoeg zijn er wel teksten bij de nummers geleverd, hoewel er geen letter gezongen wordt. Een soort karaoke wellicht, ver zijn tijd vooruit? Want vergeet niet, we spreken toch van opnames die uit 1985 stammen! Leuk op deze heruitgave is wel dat de bandleden zelf een leuke biografie als booklet hebben geschreven. Om mijn initiële verbazing kracht bij te zetten zijn beide platen ook op dubbelvinyl heruitgegeven. Ik kan alleen maar zeggen: wees verstandig en koop voor een tientje beide originelen.