Opeth - The Roundhouse Tapes

Opeth - The Roundhouse Tapes

Label : Peaceville | Archiveer onder prog / sympho metal

Release type: DVD/Video

Wim : Dit is alweer de tweede DVD van Opeth en hij ligt al een tijdje in de winkels. Tot nu toe onopgemerkt gebleven door jullie lijf e-zine en dat kan en mag natuurlijk niet! 'The Roundhouse Tapes' is de visuele weergave van het optreden dat de band verzorgde op 9 november 2006 in de prachtige Roundhouse zaal in London. Al eerder verscheen een cd van dit concert en nu kunnen we dus ook genieten van de daarbij behorende beelden.

De DVD en cd hebben dezelfde setlist. Dat wil zeggen dat de band teruggrijpt naar het prille begin ('Under The Weeping Moon' van 'Orchid') en ook de (tot dan toe) laatste plaat 'Ghost Reveries' langs laat komen middels het schitterende epos 'Ghost Of Perdition'. In tegenstelling tot de vorige DVD ('Lamentations') staat er nu slechts één akoestisch nummer op, het gevoelige 'Windowpane'. Ook speciaal aandacht voor de droogkomische aankondigingen van Mikael Åkerfeldt; hilarisch. De prachtige en tot de nok toe gevulde Roundhouse zaal leent zich uitstekend voor het maken van opnamen; je ziet de band perfect vanuit alle hoeken. Zowel de beeld- als de geluidskwaliteit van deze DVD zijn werkelijk super. De extraatjes op de DVD bestaan uit interviews met zowel de band als met enthousiaste fans, beelden van de soundcheck en nog wat fotomateriaal. Het artwork - écht schitterend verzorgd - is overduidelijk van Travis Smith. Je krijgt echt waar voor je geld want er zit ook nog een boekje met prachtige foto's bij en een set Opeth-ansichtkaarten. Verplichte aanschaf!