Martyr - Fear The Universe

Martyr - Fear The Universe

Label : Rusty Cage Records | Archiveer onder heavy / power metal

Wilmar : In een grijs verleden was Nederlandse metal zo gemakkelijk te herkennen aan de kazige gitaarlijnen en dito zangpartijen met uitgerekte klinkers. Zo ook 'En Masse' van het Nederlandse Martyr, dat te midden van al het Amerikaanse geweld op Metal Massacre 6 opviel door zijn nogal Nederlandse voorkomen. Martyr bracht via het Megaton label van Boudisque twee albums uit ('For The Universe' en 'Darkness At Time's Edge') om vervolgens in de vergetelheid te verdwijnen. Nou ja, vergetelheid? Er bleven stemmen opgaan dat de band opnieuw bij elkaar moest komen. En zo'n kleine vier jaar geleden gebeurde dat eindelijk. Die renie is niet onopgemerkt gebleven.

'Fear The Universe' is namelijk een re-release en een nieuwe release. De re-release (waar Rusty Cage Records uiteindelijk groot mee is geworden: de re-releases van befaamde albums van LWS inc., Defender, Hammerhawk, Mysto Dysto en Jewel gooiden hoge ogen) behelst het album 'For The Universe', die in geremasterde versie is opgenomen en vijf nieuwe tracks in de vorm van de mini-cd 'Fear'. Het eerste wat opvalt als we 'For The Universe' gaan beluisteren is de verschrikkelijke productie. Voor die tijd (midden jaren tachtig) was het top notch, vandaag de dag kan dat harde kletterende basgeluid niet meer. Tevens is goed hoorbaar waar de frustratie van Lips en Robb Reiner zich bevindt, want Martyr speelt meer dan eens leentjebuur bij genre giganten Anvil.

De nieuwe mini-cd 'Fear' laat in ieder geval een Martyr horen die meer in deze tijd thuishoort. De cheesy heavy metal wordt verlaten voor wat sterker klinkend materiaal, niet in de laatste plaats door zanger Rop van Haren die een stuk sterker klinkt dan Gerard Vergouw. De riffs en arrangementen zijn veel hoekiger, waardoor Martyr gewoon een heavier geluid krijgt. De openingstrack 'The Most Evil' zet al direct de toon. Het titelnummer zet deze trend gewoon door. 'Different Kind Of Rain' laat Martyr wat experimenteren met alternative metal. Feitelijk heeft de band gewoon een moderner geluid aangemeten, wat ze in het geheel niet misstaat, want dit is gewoon het beste wat ze tot nu toe gedaan hebben.

Dan wordt het nu wel tijd voor een volledig album, want vijf nummers in vier jaar is natuurlijk wel wat mager