UFO - Sharks

UFO - Sharks

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder

Richard V. : We schrijven 1971 als Phil Mogg in zijn kristallen ballen bol staart en ziet dat zijn band UFO een merkwaardige carrière voor de boeg heeft. Na drie matige platen licht de bol op door de komst van het zeventienjarige Duitse wonderkind Michael Schenker. Vijf goede en succesvolle albums op rij bezorgen UFO wereldnaam en met een super live-dubbelaar is UFO's plaats in de rockgeschiedenis verzekerd. De eerste barsten verschijnen als Schenker vertrekt en MSG begint. Een reeks albums met verschillende gitaristen volgen maar het licht dooft langzaam uit. Na een succesvolle start zakt ook MSG eind jaren tachtig in. Begin jaren negentig zijn zowel UFO als MSG zowel qua populariteit als verkopen op een dieptepunt beland.

Geïnspireerd door de reuniekoorts duikt de band in 1995 in de klassieker samenstelling de studio in en neemt "Walk on Water". In tegenstelling tot vrijwel alle reunies in de rockwereld is het resultaat fantastisch. "Walk on Water" kan zich moeiteloos meten met UFO's beste platen en is wellicht hun beste ooit. De kristallen bol gloeit. Een succesvolle tour en een redelijke opvolger (Convenant) volgen redelijk snel. Tijdens de tour gaat het mis. Ruzies en een knokpartij tussen Mogg en Schenker laten de bol in scherven vallen. Schenker herstart MSG en brengt een aantal bijzonder goede soloplaten op de markt en Mogg moet met compaan Pete Way (bas) verder onder de naam Mogg/Way omdat Schenker inmiddels de rechten voor de naam UFO heeft weten te bemachtigen.

Tot ieders verrassing heeft iemand de scherven weer aan elkaar gelijmd en is daar plotseling een nieuwe UFO cd "Sharks". Dat scheldpartijen en vuistslagen goed zijn voor de inspiratie, blijkt eens te meer. Schenker heeft het heilige vuur weer gevonden (luister vooral eens naar zijn solo cd Dreams & Expressions) en Mogg is net wijn; zijn beperkte stem wordt beter met de jaren. Synergie is het toverwoord; samen zijn ze beter dan solo. Mogg, Schenker, Way en drummer Dunbar zijn allen inmiddels rond de vijftig jaar oud, maar oude lullen zijn het nog niet. "Sharks" is niet van het niveau " Walk on Water" maar wel beter dan " Convenant". Het is een degelijke, doch achterhaalde verzameling hardrock songs die door het gitaarwerk van Schenker de middelmaat ontstijgen. "Dead Man Walking" is verreweg het beste nummer en kan zich meten met UFO's beste materiaal. Ook "Sea of Faith" zit prima in elkaar. Dat niet alles hetzelfde is gebleven bewijzen "Someone's Gotta Have To Pay" en "Fighting Man" waarin boogie invloeden (ZZ Top) te bespeuren zijn. Ook klinkt in verschillende nummers de blues sterker door dan gewoonlijk.

Ik denk dat Mogg, Way en Schenker tot meer in staat zijn, maar door onderlinge strubbelingen kunnen ze nu eenmaal niet lang in elkaars gezelschap verblijven. Samen enige tijd aan goede nummers werken zit er dus niet in. Ik ben benieuwd hoe lang de kristallen bal ditmaal intact blijft. Liefhebbers van UFO kunnen de cd rustig kopen, rockers onder de dertig kunnen de cd laten liggen en de rest moet op internet toch maar eerst even een paar samples luisteren.