Anthropia - The Chain Reaction

Anthropia - The Chain Reaction

Label : | Archiveer onder heavy / power metal

Wim S. : Anthropia is een Franse band die met 'The Chain Reaction' haar tweede wapenfeit uitbrengt. In 2006 debuteerde de band met het album 'The Ereyn Chronicles Part One' wat werd uitgebracht op het bekende Magna Carta label. Nog meer dan nu was de band toen nog een soloproject van gitarist/zanger/componist Hugues Lefebvre. Inmiddels heeft hij andere muzikanten om zich heen verzameld, maar nog steeds is Hugues de man die alles schrijft en bepaalt. Gelukkig verstaat de man de kunst van het componeren.

'The Chain Reaction' is een conceptalbum. In het kort komt het verhaal hierop neer dat een 'soul' genoeg heeft van het altijd moeten gehoorzamen van zijn meerderen. Hij wordt aan het lijntje gehouden en er wordt hem van alles beloofd. Hij neemt zich voor om in zijn volgende leven nog slechts dat te doen wat hij zelf wil. Maar dit gedrag van de 'soul' én het verlies van zijn soulmate zorgen voor een einde wat hij niet had verwacht: het einde van de mensheid. Zoals je uit het bovenstaande kunt afleiden is het een grotendeels sci-fi- verhaal, met hier en daar wat bijbelse elementen. De uitvoering van de nummers is perfect en de cd klinkt ook lekker stevig (Tommy Hansen deed de mastering van de cd, Hugues zelf de productie). De muziek heeft erg veel weg van het werk van Pain Of Salvation en in mindere mate van een band als Evergrey. Alles wat een conceptalbum in dit genre goed maakt is aanwezig: zware stukken, gevoelige passages, flitsende solo's en prachtig tokkelwerk, fraaie solo -en samenzang (de combinatie van Hugues met zangeres Nathalie Olmi klikt), beukende drums en sfeervolle pianostukken. Hoogtepunt van de cd is voor mij ' The Torn Off Wing Of The Butterfly' vanwege alle ideeën die in dat nummer verwerkt zitten. Voor fans van eerder genoemde bands is dit een verplichte aanschaf.