Rumpelstiltskin Grinder - Living For Death, Destroying The Rest

Label : Relapse | Archiveer onder speed / thrash metal

Richard G. : Niemand weet, niemand weet hoe de mafste thrashband heet. Toch wel! Meeliftend op de thrash revival van de afgelopen jaar (o.a. Municipal Waste, 3 Inches Of Blood) speelt het eveneens Amerikaanse Rumpelstiltskin Grinder in op 'die goede oude tijd' gevoelens. U weet wel, toen iedere metalhead met een spijkerjas vol met patches rondliep en driftig bandjes ruilde met jan en alleman van heinde en verre. Ondergetekende zat toen nog midden in zijn pre-teens, zoals dat zo mooi heet, dus van enigerlei (valse) nostalgische gedachten zal deze recensie alvast mooi gevrijwaard blijven.

Welnu, ik kan zonder meer beamen dat 'Living For Death, Destroying The Rest' een fijn staaltje modern thrashmanschap bevat. Met behulp van een volvette productie en een wat bredere muzikale oriëntatie dan (old school) thrash alleen weet RSG een goed doorraggende pot extremiteit op tafel te leggen. Zo zijn er de nodige Motörhead invloeden te bespeuren in 'Brainwasher C. 1655' en is 'Fiends In The Mountain, Ghouls In The Valley' op een heuse NWOBHM leest geschoeid, met een verrassend punky einde. Toch wil de vonk nooit volledig overslaan. Alle nummers baden in dezelfde springerige vrolijkheid, maar geen een springt er echt uit of blijft meer hangen dan de rest. RSG lijkt me dan ook niet de ideale 'recording band', maar voornamelijk een band die ideale feestmuziek produceert waar je live nog eens een goede pit op kunt bouwen.

Al met al bevat 'Living For Death, Destroying The Rest' lekkere nummers die hoorbaar bijeengepend zijn door goede muzikanten. Helaas refereert men naar een stijl en periode die wat verder van mij af staat dan van de gemiddelde metalhead, vandaar de wat zuinige score.