Root - The Book

Root - The Book

Label : I Hate | Archiveer onder heavy / power metal

Neithan : Het Zweedse label I Hate Records gaat vier albums van het Tsjechische Root heruitgeven welke in de vorige eeuw nog zijn uitgebracht (klinkt lekker dramatisch zo hè); de eerste twee albums zijn 'Hell Symphony' uit 1991 en dit 'The Book' uit 1999, dat als één van hun meesterwerken wordt beschouwd.

Root is een band die echt cult is: één van hun grootste fans is de cult-figuur en Darkthrone-drummer Fenriz, maar Root is verre van pure, hatelijke black metal. De band komt uit Tsjechië en is eigenlijk nooit van hun cult-status afgekomen: jammer, want de band had echt wel wat te bieden, en eigenlijk waren ze hun tijd vooruit. Dat laatste blijkt ook wel uit de release van 'The Book'; ja, het is duistere en epische heavy metal, maar ook duiken er elementen op uit de operette en de volksmuziek, iets wat pas de laatste jaren echt goed van de grond gekomen is in de pagan scene, en daarom hoor je op deze re-release van 1999 enkele behoorlijk eigentijdse arrangementen.

Van de twee re-releases is dit 'The Book' vooral interessant voor de power en pagan metal fans, terwijl de re-release van 'Hell Symphony' vooral de liefhebbers van de death en thrash metal zal kunnen bekoren. Naast de elf reguliere nummers heeft men enkele oude opnames toegevoegd: demo-versies van nummers welke ook al op de reguliere CD's stonden, zoals 'The Curse (Durron)', 'Lykorian (twee versies) en 'Corabeu': niets nieuws dus (helaas). Mocht je dus al een originele versie van 'The Book' hebben dan is deze re-release niet zo interessant, maar verder laat deze plaat wel horen dat Root nooit is toegekomen wat ze verdienden, en eindelijk kunnen we dan horen waar sommige bekende musici zo over opgeven. Al met al dus toch een nuttige heruitgave!