Obscura - Cosmogenesis

Obscura - Cosmogenesis

Label : Relapse | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : Dames en heren tech-death fanaat opgelet: een nieuw stel helden dient zich aan voor uw idolatrie. De naam is Obscura en het Relapse-debuut 'Cosmogenesis' druipt van de klasse en het talent. Dat is ook niet meer dan logisch wanneer je weet dat Steffen Kummerer (gitaar en vocalen) de ex-Necrophagist leden Grossman (drums) en Muenzner (gitaar) heeft ingelijfd. Als we op bas dan ook nog eens onze eigen Jeroen Paul Thesseling (ex-Pestilence) terugvinden, dan kan het eigenlijk al niet meer stuk met Obscura.

Toch lijkt het in eerste instantie bijna mis te gaan. Opener 'Antiscosmic Overload' riekt nog wel heel erg naar Necrophagist en klinkt ondanks de vette riff nog niet heel erg onderscheidend. Gelukkig wordt op de rest van de plaat duidelijk dat Obscura absoluut geen goedkope kopie is. 'Cosmogenesis' is verre van een alsmaar op hetzelfde tempo doorratelende blastpartij is. Je wordt in ieder nummer uiteraard met meer riffs om de oren geslagen dan je bij kunt houden, maar daarnaast beheerst men de kunsten van het weglaten, het temporiseren en het sfeer creëren. Ze weten wanneer niet op de toppen van hun kunnen te spelen, hoe gek dat ook klinkt.

Belangrijkste troeven zijn uiteraard de onmenselijke riffs (check vooral de fantastisch opgejaagde hoofdriff van 'Universe Momentum'), de steevast hoorbaar aanwezige bas en vooral diens solo in het instrumentale 'Orbital Elements' en een aantal geslaagde vocale experimenten a la Cynic ('Infinite Rotation', 'Choir Of Spirits'). De meeste lof, echter, verdient men voor de pure kracht van de composities. Door niet constant te willen scoren met techniek en door minder complexe, rustige passages in te bouwen wint het materiaal aan dynamiek en daardoor aan herkenbaarheid en impact.

Obscura combineert op 'Cosmogenesis' het beste van Cynic (sfeer, progressie), Death (progressie, compositie) en Necrophagist (agressie, melodische riffs) resulterend in één van de beste platen in het technische death metal genre. Het enige mogelijke devies is dan ook: kopen die hap!!