God Forbid - Earthsblood

God Forbid - Earthsblood

Label : Century Media | Archiveer onder metalcore

Patrick : Het gebeurt niet veel; een band die al ruim tien bij elkaar is en nog steeds in exact dezelfde samenstelling bij elkaar is. Het kan dan toch haast niet anders dan dat de bandleden een enorme eenheid vormen en de band in de loop der tijd groeit en groeit en steeds sterker tevoorschijn komt? In het geval van God Forbid is dat absoluut het geval. Met het vorige album 'IV: Constitution Of Treason' (2005) presenteerde het vijftal uit New Jersey zich als één van de leiders van de metalcore. Maar zit een groei op het nieuwe album er wel in of stagneert de band?

Wie met het laatste rekening had gehouden, rekent buiten de waard. 'Earthsblood' steekt met kop en schouders boven het gemiddelde uit en weet zelfs de fantastische voorganger 'IV: Constitution Of Treason' te overtreffen. Je wordt ondergedompeld in een extreem donkere en gevarieerde plens metalcore, waarin melodie en grooves geregeld een hoofdrol voor zich opeisen. Met de term metalcore doe je de band eigenlijk tekort. Moderne en traditionele elementen gaan hand in hand en worden op een fraaie wijze gecombineerd. Verschil met voorgaand werk is wellicht dat de tracks allemaal net even wat zwaarder en donkerder uitpakken. Bekende zaken, zoals een overtuigende en overdonderende Byron Davis en de vertaling van de agressie, explosiviteit en kracht van live optredens naar cd, zijn wederom aanwezig. Waren de composities van God Forbid toch al nooit misselijk op de laatste releases, op 'Earthsblood' lijkt de band nog verder gegroeid en komt het op de proppen met veel inventiviteit. Tracks als 'War Of Attrition', 'The New Clear', 'Walk Alone' en 'The Rain' staan vol afwisseling en daarmee blijft 'Earthsblood' een klein uur lang (vijfenvijftig minuten) interessant. Als extraatje komt de limited edition van 'Earthsblood' met een bonus cd, waarop het audio live gedeelte van de DVD 'Beneath The Scars Of Glory And Progression' (uit 2008) is terug te vinden.

Metalcore is de afgelopen jaren behoorlijk stil gevallen of zelfs uitgehold en van enige ontwikkeling is nauwelijks tot zelden sprake. Gelukkig zijn er de uitzonderingen… met God Forbid voorop.