Iron Fire - To The Grave

Iron Fire - To The Grave

Label : Napalm Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Zanger Martin Steene en zijn Iron Fire zijn inmiddels geen onbekenden in de heavy en power metal scne. De band is zijn twaalfde jaargang ingegaan en komt de laatste tijd regelmatig met nieuwe platen aan. Ondanks alle clichs kon ik de band tot aan de derde plaat 'Revenge' goed waarderen. Het laatste album 'Blade Of Triumph' echter werd mij echter teveel en ik vond dat de band geen bestaansrecht meer had.

Een kleine achttien maanden later ligt alweer een nieuwe Iron Fire release voor mijn neus. Met 'Blade Of Triumph' in het achterhoofd waren mijn verwachtingen uiteraard niet al te hoog. Al vanaf de eerste seconde is het hoorbaar dat men geen nieuwe wegen is ingeslagen en nog steeds traditionele heavy metal speelt met alle tekstuele clichs die je maar kunt bedenken. Het verschil met de voorganger is wel dat ik regelmatig met mijn voeten zit te tappen en onbewust met mijn hoofd op en neer ga! De nummers klinken over het algemeen pakkender, zitten muzikaal beter in elkaar en klinken in tegenstelling tot de voorganger niet ongenspireerd. Martin zang klinkt bovendien sterker en minder zeurderig en hij zing met een meer opgefokt gevoel, al moet ik wel zeggen dat zijn stem een kwestie van smaak blijft.

Hoewel niet alle nummers evenveel overtuigen, zorgen 'The Beast From The Blackness', 'To The Grave', 'Doom Riders', 'Ghost Of Vengeance' en vooral 'Hail To Odin' voor gave heavy metal momenten. De band heeft dan ook op alle fronten vooruitgang geboekt. Hoewel ze opnieuw geen originaliteitprijs zullen winnen, krijg ik dit keer niet het gevoel dat men anderen klakkeloos heeft lopen kopiren.

'To The Grave' is dan ook een respectabel heavy metal album geworden die de liefhebbers van het genre zeker zal aanspreken. Bovendien hebben ze bewezen nog steeds in staat te zijn te groeien en goede nummers te produceren. Mijn mening over het bestaansrecht van deze band is dan ook zeker anders nu en ik kan de fans van heavy en power metal zelfs aanraden om deze plaat eens te gaan beluisteren.