Sirenia - The 13th Floor

Sirenia - The 13th Floor

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder gothic metal

Kim : Net als zijn voorgangers gaat ook het nieuwe Sirenia album 'The 13th Floor' gepaard met de nodige verschuivingen in de line-up. Nieuwkomers zijn ditmaal de Spaanse zangeres en blikvanger Ailyn, gitarist Michael Krumins (ex-Trail Of Tears en ex-Green Carnation) en voor de live-vertoningen zal basgitarist Kristian Olav Torp als sessiemuzikant optreden. Hopelijk is hiermee de kous af en kan de band zich richten op een toekomst met een stabiele, vaste groep die honderd procent gaat voor wat Sirenia heet.

'The 13th Floor' laat horen dat Sirenia nog meer oog heeft voor klassieke arrangementen en laat dit tot uiting komen in vele koorpartijen, klassieke toetsen aangevuld met violen. Door dit te combineren met grunts in nummers zoals 'Beyond Life's Scenery' en 'The Lucid Door' komt er weer een wat meer donkere kant naar boven en worden we mee teruggenomen in een herinnering; het album 'At Sixes and Sevens'. Het album zit over zijn totaliteit genomen goed in elkaar; de vele lagen van koren, zang, grunts en instrumenten lopen vloeiend door en in elkaar over. Naast de eerder genoemde nummers is 'Sirens Of The Seven Seas' ook een hoogtepunt voor mij; mannelijke cleane zang gemengd met koren, violen en grunts die de hemelse agressie laten horen zoals we dat kennen van heer Morten Veland. Ook wat betreft zangeres Ailyn is er een erg goede keuze gemaakt; haar stem doet namelijk niet onder voor haar voorganger Henriette Bordvik, haar stem is zelfs warmer en voller te noemen.

Na diverse teleurstellingen qua bandleden en geplande optredens die daarvoor afgezegd moesten worden, hoop ik dat 2009 een goed jaar gaat worden voor Sirenia en het een en ander een natuurlijk verloop zal hebben. Wat in ieder geval al wel gezegd kan worden is dat Sirenia met 'The 13th Floor' zich kan plaatsen in de top van de huidige Noorse gothic metal scene! Misschien niet het meest unieke wat er in de gothic hoek te vinden is, maar kwalitatief zeker een hoogstandje!