Kreator - Hordes Of Chaos

Kreator - Hordes Of Chaos

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder speed / thrash metal

Tormentor Erich : Hijg, hijg, hijg. Daar is tie dan precies vier jaar na het laatste studio album 'Enemy Of God' komt Kreator eindelijk met de opvolger. Snel even de zojuist ontvangen promo onder de loep nemen:
- de hoes: ziet er goed uit, een logisch vervolg op de laatste albums eigenlijk.
- de speelduur: met achtendertig minuten vrij kort. Nu maar hopen dat het wel allemaal thrills in plaats van fills zijn, die tien nieuwe songs.
En de muziek dan? (Want daar gaat het tenslotte allemaal om, nietwaar?) Nou, lees maar mee.. we zetten het volume flink open, we nemen een koude rakker (halve liters natuurlijk, het is tenslotte Ruhrpott thrash die we gaan beluisteren) en wat blijkt

Boem! De opener en titeltrack is gelijk een schot in de roos. Die typische Kreator riffs, die typische Ventor roffels, de break tijdens het meezingbare refrein, de agressie en de vakkundige uitvoering van dit alles, heerlijk! 'Hordes Of Chaos' is een song die het live erg goed gaat doen en die zich kan meten met een 'Enemy Of God'. 'Warcurse' is zo mogelijk nog een tikkeltje feller en tijdens 'Escalation' komen voor het eerst wat meer melodieuzere riffs voorbij die echter nog steeds erg stevig zijn, mede ook door die zware riffs op het eind. Tijdens 'Amok Run' zet Mille je op een dwaalspoor. Het begin heeft wel wat weg van Kreator tijdens hun 'Endorama' periode, maar zodra het refrein voorbij komt wordt al gauw duidelijk dat Mille hier een hoop frustratie kwijt moet. 'Destroy What Destroys You' is een catchy mid tempo stampertje met veel solootjes (niks mis mee) en 'Radical Resistance' zweeft tussen mid tempo, up tempo en zelfs punk (luister maar eens naar het refrein). Met 'Absolute Misanthropy' heeft Kreator weer een klassieker aan het oeuvre toegevoegd. Net zoals bij het titelnummer herbergt deze song alles wat Kreator zo speciaal maakt, verplichte luisterkost voor elke thrasher. Tijdens 'To The Afterborn' laat de band de melodieuze kant weer even voorbij komen maar verslik je niet in de tempo versnelling. Het instrumentaaltje 'Corpes Of Liberty' dient vervolgens als mooie intro voor de afsluiter 'Demon Prince' en deze opent zelfs met een haast Iron Maiden achtige riff, die echter al snel overgaat in een onvervalst Kreator thrashertje van de categorie 'Hordes Of Chaos' en 'Absolute Misanthropy'.

Wat verder opvalt aan 'Hordes of Chaos' is de loepzuivere en tevens krachtige productie. Meneer Moses Schneider heeft de band een zeer natuurlijk geluid meegeven, wat mede aan de opname techniek ligt waarbij men de band zo veel mogelijk alles live en tegelijk heeft laten inspelen. Verder eisen ook de vele en redelijk melodieuze solo's de aandacht op. Gitarist Sami is duidelijk een grotere rol gaan opeisen op dit gebied en dit komt het geheel alleen maar ten goede. Voeg bij al dit nog de wederom erg scherpe en kritische teksten die behoorlijk aangeven waar het mis gaat in de wereld op dit moment en we komen tot de conclusie dat 'Hordes Of Chaos' de thrash plaat van 2009 is. En ja, dat durf ik nu in januari al te stellen.