Sammath - Verwoesting / Devastation

Sammath - Verwoesting / Devastation

Label : Folter Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Arjan : Je kent het waarschijnlijk wel, cd's getooid met een uitspraak in de trant van "correct listening at maximum volume”. Laat ik mijn oren eens doorsmeren met de nieuwe Sammath, dacht ik, nietsvermoedend de volumeknop volledig naar rechts draaiend alvorens op "play” te drukken. Een lading superintense en brute death metal vulde niet alleen mijn huis, maar ook mijn dorp. Death Metal? Ik was al op de hoogte gebracht maar Sammath heeft het roer dus echt volledig omgegooid en doet op 'Verwoesting / Devastation' zo goed als nergens meer denken aan het (overigens goede) debuut 'Strijd'. Dat alleen al is voer voor een vraaggesprek dus meer volgende maand. Terug naar het nieuwe album dan. De muziek klinkt door de vele maat-, tempo- en riffwisselingen en vooral door de vele drumloops heel intens, zit technisch gezien goed in mekaar. De drumcomputer blaast alles weg, en zo te horen is er veel tijd gaan zitten in het programmeren van de ontelbare breaks, ritmes, riffs en onderbrekingen. Er is ontzettend veel afwisseling, het is werkelijk elke maat iets anders. De gitaarpartijen doen slechts af en toe aan andere bands denken en dubbel hulde en bier voor de FRETLOZE bas. Dat is tenminste echt bassen. Het album is hoorbaar thuis opgenomen, en had natuurlijk (nog) stukken bruter kunnen klinken als deze was opgenomen op volledig professionele materiaal, maar het zal voor een volgende keer zijn. Samengevat kan ik dus zeggen, de nieuwe Sammath is een flinke VERWOESTING. Maar ja, wat wil je ook als je van de achternaam Kruitwagen heet? Mijn speakers zijn finaal opgeblazen, ik geef geen cijfer maar raad iedere undergroundfanaat aan hetzelfde te doen.