Darkthrone - Dark Thrones And Black Flags

Label : Peaceville | Archiveer onder black/pagan metal

Neithan : De laatste CD van Darkthrone is ergens wel te vergelijken met de huidige wereldwijde financile crisis: een logische ontwikkeling die er al lang zat aan te komen, maar waar je toch met huivering bijstaat: ook omdat het toont dat voorganger F.O.A.D. niet een eenmalig uitstapje was. Alleen is het nu niet de teloorgang van een hele scene, maar van Darkthrone als toonaangevende black metal band. Niet dat het nu een slechte band is geworden, en sommige zaken zijn onveranderd, maar deze plaat is totaal niet te vergelijken met de platen waarmee de band beroemd en berucht is geworden (zeg maar van 'A Blaze In The Northern Sky', 'Transilvanian Hunger' tot een meest recente plaat als 'Rust'.

De titel is ietwat dubieus: Dark Thrones versus Black Flags. Waarom dubieus? Omdat Black Flag een legendarische punk/hardcore band was, en alhoewel de muziek op deze schijf alles behalve hardcore is, is 'Dark Thrones And Black Flags' een soort van sterke punk 'n roll plaat geworden: smerig, simpel en swingend. Bij vlagen zingt Nocturno Culto met heldere stem, en dat klinkt even 'toonvast' als Quorthon vroeger en enkele zangers uit de tachtiger jaren (niet dus, hahaha). Bij vlagen krijg ik zelfs een gevoel van Piledriver, een cult-act in de ware zijn des woords (lees: lees, de meningen over deze band zijn altijd verdeeld geweest). Dat er dan ook nog ergens op de achtergrond een zweem van Hellhammer hangt is natuurlijk evident bij deze band. Het zijn stuk voor stuk swingende nummers geworden welke niet zouden misstaan om eens in een metalbar of zelfs een bikerbar gedraaid te worden, met hier en daar gitaarloopjes die nog aan de oude Darkthrone doen denken, maar het koude en misanthropische is gewoon weg, en als Darkthrone-fan sinds jaren betreur ik dat. Aan de andere kant, moet je muzikanten verplichten hun koers vast te houden? Dat is een gewetensvraag die niet makkelijk te beantwoorden is

Vroeger was het een vuist in het gezicht van god (copyright Fenris), nu zou het als een kwajongensstreek gezien worden. Is de nieuwe plaat dan slecht? Nee, absoluut niet. Fenris en Nocturno Culto zijn nog steeds meesters in vuiligheid en eenvoud, maar ja, de titel als koningen van de black metal zijn ze nu gewoon kwijt, dus zou je de plaat ook 'Thrones And Black Flags' kunnen noemen. Onderstaande waardering is dan ook voor de plaat an sich: gaat het jou om de black metal, dan mag je er gerust een volle 30 punten afhalen.