Omnium Gatherum - Steal the Light

Omnium Gatherum - Steal the Light

Label : Rage Of Achilles | Archiveer onder

Release type: Mini-CD

StompBoss : De mini cd "steal the light" van Omnium Gatherum plofte een tijdje geleden bij mij in de bus. Na een paar vruchteloose pogingen om de naam uit te spreken die slechts resulteerde in tongkramp besloot ik eerst eens wat graafwerk over de band te gaan doen. Omnium Gatherum is een finse band die al sinds 1996 bestaat. Tot nu toe hebben ze een aantal demo's en een drietal mini cd's opgenomen.

Op "Steal The Light" speelt dit zestal melodieuse deathmetal met een redelijk progressieve inval. Lekkere strakke deathmetal riffs met een aantal zeer lekker lopende twins en perfecte dosering van het keyboard waren de eerste dingen die mij in positieve zin opvielen. Deze band heeft wel wat weg van Children of Bodom maar heeft toch zeker een eigen stijl. De band is heeft vrij veel Maiden invloeden.iets wat helemaal niet verkeerd is en ook zeker niet verkeerd klinkt. Af en toe heb je een beetje het idee dat je naar Sympphony X luistert want er staan nogal een aantal complexe stukken op deze cd. Het is echter nooit 'te' en het geheel blijft daardoor lekker klinken.

Zanger Antti Filppu heeft een lekkere rauwe strot die me ergens wel doet denken aan de Tiamat van een aantal jaar geleden. Het eerste nummer "Wastrel" is een lekker up tempo nummer wat meteen blijft hangen dankzij een catchie gitaar rifje. De gitaristen Markus Vanhala en Harri Pikka kunnen echt een stukje spelen en wisten me keer op keer daar van te overtuigen met een aantal heerlijke twins zoals in het nummer "Ammo". Ook staan er op deze cd een aantal zeer goed verteerbare solo's. De keyboard partijen van Mikka Pennanen zijn echt uitstekend...van lekker sfeervol op de achtergrond tot ouderwets bombastische stukken zoals op het nummer "Candles for Giordano Bruno". Aan goede muzikanten heb je exhter nixx als ze niet kunnen samenspelen. Dat dit zestal dat zeker kan, bewijzen ze op "Lost and Found" wat voor mij persoonlijk het beste nummer van de cd is. Lost and found is goed opgebouwd met een aantal lekkere breaks en heerlijk haast orkest achtig einde....echt een strak nummer!

Het ziet ernaar uit dat Finland naast sneeuw, rendieren, sauna, Mikka Hakkinen en Children of Bodom nog veel meer te bieden heeft op metal gebied. Omnium Gatherum geeft met "Steal the light" een muzikaal en sfeervol visitekaartje af. Het was voor mij een aangename kennismaking met een tot dan voor mij onbekende band. Als je de moeilijke naam buiten beschouwing laat kan ik maar weinig minpuntjes bedenken. De band is op dit moment bezig met de opnames van een full lenght album die hopenlijk via onze onvolprezen hoofdredacteur zich een weg gaat vinden naar mijn brievenbus. Deze mini is wat mij betreft alvast een aanrader.