Moonspell - Lusitanian Metal

Moonspell - Lusitanian Metal

Label : Century Media | Archiveer onder gothic metal

Release type: DVD/Video

Vera : Er werd al lang uitgekeken naar de eerste DVD van de populairste Portugese metal band Moonspell. Lang waren er geruchten over, maar nu, net op tijd als eindejaarsgeschenk, ligt ie in de winkels. Men heeft het ineens grondig aangepakt want het is een dubbel DVD die heel de geschiedenis van de band belicht tot hun vertrek bij Century Media (2005). De titel alleen al is trouwens op en top Moonspell: een beetje geheimzinnig en toch rechtstreeks verwijzend naar hun afkomst.

De eerste beeldschijf bevat het concert dat de band gaf in 2004 in Katowice (Polen). Het is een droomset met alle fantastische klassiekers die mooi in beeld gebracht is door meerdere camera's. Nummers als 'Alma Mater' (waar ik de band ooit mee leerde kennen), het mysterieuze 'Vampiria', 'Opium', 'Mephisto' en het lijflied van de band 'Full Moon Madness' missen hun impact nooit, zelfs niet jaren later. Deze show is ook apart verkrijgbaar als audio cd. Zes videoclips, van 'Opium' tot 'Everything Invaded' komen als volgt aan de beurt met als extra nog 'the making of' van deze laatste clip. Buiten de discografie zijn er nog interviews waarin men te weten komt waarom men de Poolse show gekozen heeft en die dieper ingaat op de geschiedenis van de band, wandelend door adembenemende landschappen in hun thuisland.

De tweede DVD is op papier veelbelovend, maar helaas is het beeld en geluid in sommige stukken erbarmelijk. Bij opnamen uit de beginperiode (1992-1994) is dit heel begrijpelijk, maar ook later materiaal, zoals de opnamen van de 'The Butterfly Effect' tour en 'Darkness And Hope' tour lieten me ietwat teleurgesteld achter. De beste opnamen dateren uit 1996 in Dortmund en van het With Full Force (10th Anniversary) festival. Latere opnamen uit Turkije en Griekenland zijn alweer van een bedenkelijke kwaliteit. Deze DVD is een mooi chronologisch overzicht, maar door de wisselende kwaliteit had ik toch wat moeite om na mekaar alle vijftig (!) songs te bekijken. Gelukkig maakt DVD 1 veel goed. Maar als ik eerlijk mag zijn: een dubbel DVD waarbij een goedgefilmde recente show met ook materiaal van 'Memorial' en 'Night Eternal' op de tweede schijf zou prijken, zou nog beter geweest zijn. Als overzicht van de periode bij Century Media is dit echter wel volledig gedocumenteerd. Men kan bovendien kiezen om enkel de dubbele DVD aan te schaffen of de prachtig uitgevoerde box waarin ook nog de cd zit. Al bij al toch een release die we als essentieel mogen beschouwen voor de fans van deze unieke band.