Deathstars  - Night Electric Night

Deathstars - Night Electric Night

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder gothic metal

Vera : Met ingang van het nieuwe millennium beslisten een aantal bevriende muzikanten in Stockholm om hun muzikale carrière een drastische wending te geven. Zij kenden elkaar al jaren en hadden voorheen in hardere bands als Swordmaster, Ophthalamia en Dissection gespeeld. De ommezwaai was drastisch: dit was death glam met industriële invloeden en een glamourimago. Deathstars was geboren! De vorige albums 'Synthetic Generation' (2002) en 'Termination Bliss' (2006) deden het erg goed. Ze toerden al met Cradle Of Filth en Korn in het verleden en het succes breidde zich uit tot ver buiten de metalscene.

Eind januari ligt het derde album 'Night Electric Night' bij de platenboer. Ik was een beetje bevreesd voor een te elektronische, koele, mechanische benadering, maar dat valt reuze mee. Dit is gewoon een ijzersterk gothic rock album dat me sterk aan Sisters Of Mercy doet denken. Dat komt natuurlijk door de warme, sensuele stem van Whiplasher Bernadotte; zijn lage stem is de verpersoonlijking van de gothic scene met bands als H.I.M., The 69 Eyes en Lacrimas Produndere voorop. De decadente teksten over sex, drugs en rock 'n roll dringen diep in het nachtleven door, een kunstmatige omgeving waar gevoelens bedekt worden met een fikse laag glitter. Toch is Deathstars geen band die enkel steunt op een rebels imago. Het schokeffect mag voor doetjes misschien nog werken, wat veel belangrijker is, is de muziek die vanop 'Night Electric Night' de kamer inwaait als een zwoele zomerwind.

De basis van de nummers wordt gevormd door fraaie arrangementen en een symfonische laag toetsen. Gitaren beperken zich veelal tot harde riffs, zonder solo's. Centraal staat de stem van Whiplasher die kronkelt doorheen vibrerende laagtes terwijl achtergrondkoortjes in vele nummers voor een haast commercieel effect zorgen. De stampende ritmes in 'The Mark Of The Gun' en 'Blood Stains Blondes' zijn eerder schaars dan wel prominent aanwezig. Slepende nummers komen meer voor en vooral het intense 'Via The End' zal door zijn oprechte passie veel mensen naar het hart grijpen. 'Night Electric Night' werd deels in New York en deels in Stockholm opgenomen. Gitarist Nightmare Industries nam de hele handel op en stond in voor de productie. Bij de mix kreeg hij hulp van Stefan Glaumann. En dit met een voortreffelijk resultaat waar de band met een gerust hart weer de wereld verder kan gaan veroveren.