Nocte Obducta  - Sequenzen Einer Wanderung

Nocte Obducta - Sequenzen Einer Wanderung

Label : Supreme Chaos Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : 'Sequenzen Einer Wanderung' leren kennen en bespreken gaat gepaard met verbazing. Lui die de band kennen zullen zich meteen afvragen waarom ik geen black metal als stijl aangeef. Nocte Obducta is immers een in het Duits zingende black metalband. Dat is waar, om zeker te zijn heb ik vandaag 'Lethe', hun debuut nog eens opgezet. Inderdaad, degelijke, maar nog geen uitzonderlijk goede black metal. Dat uitzonderlijk kwam pas later toen de band ging experimenteren met andere genres in zijn zwartgeblakerde heftigheid en 'Nektar I' en 'Nektar II' zijn daar perfecte voorbeelden van. Op Summer Breeze 2005 was ik onder de indruk van hun boeiend optreden.

Er is geen streepje black metal te vinden op 'Sequenzen Einer Wanderung'. Tot mijn spijt blijkt dit ook het laatste album van Nocte Obducta te zijn want de band is gesplit. Het vervolg van de muzikale avonturen van deze mannen kunt u vinden in bands als Agrypnie (Torsten), Dinner Auf Uranus (Marcel, Matthias, Stefan) en Melkor (Patrick). Van dit album bevat de houten box editie een boek met de hele geschiedenis van de band, geschreven door zanger/gitarist Marcel Va. Traumschänden die er net als Torsten, der Unhold al van in het begin (1995) bij was.

Dit afscheidsalbum bevat slechts twee composities, rudimentair 'Teil 1' en 'Teil 2' genaamd en respectievelijk drieëntwintig en eenentwintig minuten lang. Het is een zwerftocht doorheen een muzikaal palet dat de lieflijke gitaarsolo's en zwevende toetsenpartijen van symfonische rock heeft - meer dan eens moest ik aan Pink Floyd denken en dat is een groot compliment voor de mannen - maar ook heftige gitaarstukken waar men de Nocte Obducta stijl duidelijk in hoort. De "zang” is erg zeldzaam en bestaat uit enkele Duitse gesprekken op de achtergrond, pas in deel twee zijn er een aantal lijntjes die men half gesproken/half gezongen zou kunnen noemen. Rustige gitaarklanken, synthesizers en smaakvolle drums creëren werkelijk een schitterend album waar je languit in de zetel ontelbare keren van kunt genieten voor alle wendingen enigszins vertrouwd gaan klinken. Af en toe wordt het wat harder, maar het blijft een album dat vooral sfeervol is en naadloos aansluit bij de intelligente black metal bands die een label als Prophecy Productions meestal tekent. Diep in mezelf zat ik toch wel te hopen op een uitbarsting met black metal screams. Die komt er, maar pas wanneer nog slechts drie minuten muziek ons rest. 'Sequenzen Einer Wanderung' is dus geen album voor de strikte black metal liefhebber, maar gelukkig is men in dit genre al wat gewoon van bands die hun kijk verbreden. Het belangrijkste is dat Nocte Obducta een gedurfd, maar heel mooi en boeiend afscheidsalbum heeft opgenomen!