Cataplexy - ...Lunar Eclipse, Chaos to the Ruin...

Label : Twilight | Archiveer onder black metal

Neithan : Zo, is dat even iets aparts: een Japanse black metalband die klinkt alsof ze niet uit Osaka, een van de bakermatten van de Japanse beschaving, maar uit Scandinaviƫ komen. Finland om de richting wat meer te duiden. Ja, we kennen allemaal de verhalen van Japanners die de beste dingen uit het westen kopieerden en goedkoper op de markt brachten, maar dat is ook al lang niet meer zo. Welnu, een beetje wel, want dit Cataplexy lijkt wel aardig wat op een band als Satanic Warmaster.

Rauwe depressieve black metal met uitstekende vocalen en gewoon goed geschreven en gespeeld. Wat echter het allerknapste is, is dat Cataplexy ook echt een grimmig en koud geluid neerzet. Ik moet zeggen, de releases van Satanic Warmaster na 'Carelian Satanist Madness' konden mij niet meer zo erg imponeren, maar dat kan van dit Cataplexy met '...Lunar Eclipse, Chaos to the Ruin...' bepaald niet gezegd worden zeg. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier een zelfde verbazing voelde als toen ik Dodsferd uit Griekenland hoorde dat het Scandinavische geluid zo goed wist na te bootsen. In tegenstelling tot het Griekse Dodsferd is Cataplexy echter een echte band, en dat blijkt wel uit de dynamiek waarmee de band naar voren komt.

Okay, de originaliteitsprijs winnen ze niet (maar wie wel tegenwoordig?), maar verder: sterke nummers, goed geschreven en uitgevoerd met diverse goed uitgevoerde tempowisselingen. Dit is gewoon een verduiveld lekker black metal plaatje geworden, vooral voor fans van de betere Finse black metal, en dat voor een Japanse band! De CD kwam reeds in mei van dit jaar uit via het Japanse Bloodbath, maar in januari komt Twilight met de release voor de Europese markt. Een uitstekende debuutplaat, en ik hoop er nog meer van dit kaliber van het Japanse Cataplexy te mogen ontvangen. Banzai!