Legion Of The Damned - Cult Of The Dead

Legion Of The Damned - Cult Of The Dead

Label : Massacre | Archiveer onder speed / thrash metal

Wilco : Ouders, grootouders, voogden, grootvoogden, leerkrachten, maatschappelijk werkers en priesters! Hoed uw kinderen, kleinkinderen, klanten, leerlingen en vrome koorknaapjes! Slechts de meters dikke muren van uw huis, schoolgebouwtje, kantoor of klooster kunnen de breekbare jongelingen beschermen tegen het verslavende kwaad wat er nu aan het opdoemen is aan de Limbursche einder. Want nog meer dan drank, LSD, crack of andere troep is de nieuwe CD van de Limburgse band Legion Of The Damned, 'Cult Of The Dead' zeer verslavend voor één ieder die zo zwak is zich te laten mee voeren door het muzikale geweld van deze nieuwe zilverling uit het zonnige zuiden.

Verslavend, dat is wel de juiste benaming voor de jongste van LOTD. Ik zal u later eens uitleggen waarom, maar eerst de feiten. Feit is dat de nieuwe CD weer uitkomt op Massacre en weer geproduceerd is door Andy Classen (wie kent hem niet). Natuurlijk heeft het album een zeer goed geluid, maar deze heeft toch iets extra's. De productie is kraakhelder en perfect in balans, maar niet te clean. Het rauwe, smerige van thrash is nog altijd aanwezig in het geluid. De gitaren glijden niet, maar scheuren echt. De CD is in slechts drie weken opgenomen en dan mag het resultaat als een heuse prestatie geclassificeerd worden. Ander feit is dat er elf nummers (inclusief intro) opstaan en het album in drie verschillende versies op de markt zal verschijnen, met drie verschillende albumcovers. Zie daarvoor de website van de band.

Dan nu de verklaring waarom dit album verslavend is. 'Cult Of The Dead' zit vol thrash riffs, breaks, tempowisselingen en vocaal geweld. Natuurlijk is niet alles zo perfect als Yolanthe en heb ik altijd wel iets te zeiken. Zo ben ik niet zo kapot van de zang, die is me te hoog, een beetje variatie zou het album nóg beter maken. Daarnaast zijn de blastbeats erg aan elkaar gelieerd waardor deze stukken niet altijd evenveel bestaansrecht hebben. Verder is het echter een plaat geworden waarop je niet kan stilzitten. Wanneer de eerste tonen van het intro wegsterven en 'Pray And Suffer' begint, zit je meteen met je kop in de speakers. Het aanstekelijke ritme brengt zelfs Harmen Siezen in beweging. Tamelijk melodieus gitaarspel begeleidt de zang in het couplet om tijdens het refrein heerlijk te raggen. Wanneer je na dit nummer nog kan is er 'Black Templar' wat een stuk sneller van start gaat. Het verwoestende ritme en double bass gedreun maken je murw voor elke vorm van verzet. En zo gaat de rest van het album door en heeft uiteindelijk elk nummer toch zijn eigen karakter en dát is wat onderscheidend is tegenwoordig. Elk nummer bespreken gaat te ver en voegt eigenlijk weinig toe. Elk nummer zit vol variatie, messcherpe, snelle riffs en genadeloos drum werk. Nummers die er naar mijn idee wel uitspringen zijn het genoemde 'Pray And Suffer', 'Cult Of The Dead', 'Solar Overloard' en 'The Final Godsend'. Waarom…tja, dat is gewoon mijn mening, deze nummers pakken me het meest, hebben voor mij de boeiendste ritmes etc. Voor u geldt mogelijk iets anders. 'Cult Of The Dead' en 'The Final Godsend' zijn een tikkie anders van opbouw en maken op mij de meeste indruk. Overigens is het echt zo dat alle nummer boeiend zijn sterk zijn, niet één is het waard om te skippen, muv het intro misschien.

De breaks, aanstekelijke ritmes en typische thrash beuk partijen maken deze plaat verslavend. Maar dat is het niet alleen. De nummers zijn gelaagd, bij elke draaibeurt komt er weer iets anders boven drijven waardoor het vakmanschap steeds duidelijker wordt. Het vakmanschap wil overigens niet zeggen dat het niet hard is, deze CD is gewoon bruut als vanouds, maar zit gewoon wat beter in elkaar, de nummers houden je aandacht volledig vast, wat bij vroegere albums wel eens niet zo was. Ik zou niet zo ver willen gaan dat dit een genre-overstijgende CD is geworden, maar als je van brute metal houdt kan ik me niet voorstellen dat deze plaat je niks doet.

Dus! Zwakke, beïnvloedbare jongelingen, zet deze plaat op, met een koptelefoon (nee, dat is geen iPod!) en zet het volume op 'heel hard' en jullie zullen ook toegeven aan deze onschuldige verslaving! Voor de oudjes: zet hem niet TE hard, dank aan uw hart.