NonExist - Deus Deceptor

NonExist - Deus Deceptor

Label : | Archiveer onder

StompBoss : De debuut cd "Deus Deceptor" van het Zweedse NonExist zei me in eerste instantie nixx. Na bestudering van het hoesje bleek het hier echter te gaan om een nieuwe band van voormalig Arch Enemey (daarvoor oa Carnage) zanger Johan Liiva en gitarist Johan Reinholdz bekend van Andromeda. De gitaar -en baspartijen zijn overigens allebei door Johan Reinholdz ingespeeld en op dit moment is er nog geen bassist aan de line-up toegevoegd. De line-up wordt gecomplementeerd door drummer Matte Modin die we onder andere kennen van Dark Funeral. Dit drietal staat op "Deus Deceptor" garant voor een portie snoeiharde strakke deathmetal maar laat ook op enkele nummers wel een gezonde dosis variatie horen.

Bij het intro "Entrance" (toepasselijk) kwamen mij meteen de typische Zweedse death metal klanken tegemoet. Het intro loopt over in het 2e nummer "The Devil Incarnate" wat er meteen goed invlamt. Erg strakke gitaar riffs die doen denken aan Entomed, Bolt Thrower maar zeker niet achterhaald of clich klinken. Bij het 3e nummer "Faith" wordt het gaspedaal nog wat dieper ingedrukt en doet NonExist af en toe aan At The Gates denken. Het 4e nummer van de schijf "Eaten Alive" begint met een Meshuggah-achtig rifje en heeft een aantal goed opgebouwde cleane tokkel stukken. Ook het laatste nummer "Devided We Fall" begint met een Meshuggah-achtig rifje en bouwt daarbij zo'n geluidsmuur op dat je het gevoel hebt alsof er een trein aankomt. Hmmm, volgende keer toch maar eens de speakers wat zachter zetten..hehehe.

De 12 nummers tellende cd bevat naast het intro nog een tweetal instrumentale nummers die in principe ook als intro voor de nummers daarna gezien kunnen worden. Johan Liiva's zangpartijen doen denken aan zijn dagen bij Carnage en zullen liefhebbers van Left Hand Path ook wel kunnen bekoren. Reinholdz laat op deze cd naast zeer strakke riffs ook een aantal lekkere solo's horen...zoals onder andere in het nummer "A Halo Askew" en "Phantoms". De cd blijft mij van het begin tot het einde boeien vooral door een grote variatie aan riffs en veel tempo veranderingen waardoor de 12 nummers als het ware voorbij vliegen zonder dat je er erg in hebt. De productie van deze cd was in handen van Tommy Tagtgren die ook met bands als Marduk, ...And Oceans en The Forsaken werkte in de Abyss studio. Samen met hem heeft Nonexist een perfect klinkend geluid neergezet op Deus Deceptor en een productie die gewoon af is...niet te gelikt gewoon strak en zuiver. "Deus Deceptor" beviel mij erg goed en ik denk dat dit bij de meeste mensen wel het geval zal zijn. Ik hoop dat de band een vaste bassist toevoegt aan de line-up en in het najaar een aantal optredens in Europa zal doen zodat we eens kunnen zien wat de band live waard is. We wachten af...tot dan zullen we het met "Deus Deceptor" moeten doen...geen enkel probleem lijkt me.