Dawn Of Winter - The Peaceful Dead

Dawn Of Winter - The Peaceful Dead

Label : Massacre | Archiveer onder doom metal

Pim B. : Het is een tijdje geleden dat Dawn of Winter met iets nieuws kwam. De laatste release dateert uit het jaar 2003, 'Doomcult Performance', en dat was eigenlijk niet meer dan een uitgave van een niet eerder uitgebrachte demo uit 1994. Verder bestaat de back catalogue meerendeels uit demo's en is er slechts sprake van 1 full-length album, 'In the Valley of Tears' uit 1998. Dat de band niet heel erg productief is valt te verklaren door het feit dat zanger Gerrit P. Mutz en gitarist Jörg M. Knittel ook aktief zijn in Sacred Steel; een band met een redelijk aanzien binnen de true metal scene. Dawn of Winter is de doom metal uitlaatklep van deze Duitsers; de band bestaat overigens verder uit Joachim Schmalzried en Dennis Schwediwy op respectievelijk bass en drums en in deze bezetting al stabiel sinds 1993.

Okay, maar dan nu dus een nieuwe CD van een band die klassieke doom met invloeden van acts als Candlemass of Saint Vitus hoog in het vaandel heeft staan en in de jaren 90, toen traditionele doom-acts op een paar handen te tellen waren, tot de top gerekend kon worden. Helaas moet geconcludeerd worden dat Dawn of Winter anno 2008 slechts een middelmatige band is in het genre, ze zijn simpelweg voorbij gestreefd door bands die met betere songs komen en origineler klinken. Denk maar aan acts als Isole, The Lamp Of Thoth of Warning om er een paar te noemen die qua compositie, sfeer en intensiviteit hogere ogen gooien. 'The Peaceful Dead' is een aardige plaat maar er zijn gewoon betere bands en wat hier geboden wordt hebben we al zo vaak gehoord inmiddels. Tel daarbij de zang van Mutz op, waar je van moet houden, en de conclusie is dat we hier met een middelmatige schijf te maken hebben. Alleen echte die-hards binnen het doom genre kunnen er niet omheen, anders is de collectie immers incompleet.