Guillotine - Blood Money

Guillotine - Blood Money

Label : Pulverised Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Tormentor Erich : Wat is het toch fijn wanneer je een album mag reviewen zoals dit 'Blood Money' van Guillotine. Dit is namelijk zo'n typisch album dat gewoon lekker klinkt en waarbij je het gevoel krijgt dat muziek toch maar een mooi iets kan zijn, zonder daarbij gelijk in superlatieven te moeten denken.

De eenenveertig minuten muziek die op dit schijfje staan zijn verdeeld over twaalf vrij korte en compacte songs (waarvan 'Madness' een instrumentaal vullertje is) en ook de omschrijving "kop en staart tracks die af zijn” is hier wel op haar plek. Veel snelle tracks zoals 'Insane Oppression', 'Our Darkest Day' en het titel nummer worden keurig afgewisseld met mid tempo songs zoals 'Insanity' en 'Skeleton City'. Catchy werkjes zoals 'Liar' en 'Die/Live' zorgen verder voor de nodige variatie. Over het algemeen valt de agressieve sfeer op die de muziek uitstraalt. Ook de zanger draagt hier z'n steentje aan bij omdat hij de sociaal kritische teksten redelijk verstaanbaar en toch lekker kwaadaardig uitspuugt. De duidelijke productie in combinatie met het muzikale vakmanschap (denk aan ferme riffs, korte edoch scherpe solo's en strak spel) zorgt voor de rest. Valt er dan niets te zeuren? Nou, tijdens een aantal snellere tracks is het spel van de drummer toch wel iets aan de monotone kant, een beetje meer afwisseling had hier wellicht geen kwaad gekund, maar aan de andere kant, ik doe hem dit niet na!

Nu denk ik niet dat deze bandnaam bij de meeste mensen direct een belletje doet laten rinkelen. Toch is Guillotine niet zomaar een nieuwe groep. Men bracht in 1997 al het debuut album 'Under The Guillotine' uit maar stopte er in 1998 alweer mee. Vorig jaar werd de draad echter weer opgepakt en als ik je nu ook nog laat weten dat bassist Nils Eriksson en zanger Fredrik Mannberg meer bekend zijn van hun andere band genaamd Nocturnal Rites weet je al dat je het een en ander kunt verwachten.