Gamma Ray - Hell Yeah!!! The Awesome Foursome

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Gamma Ray behoort inmiddels tot een van de veteranen binnen de (Duitse) heavy metal scene en een introductie lijkt mij dan ook overbodig. Al twee decennia lang verblijden ze ons met regelrechte heavy metal en nog steeds is elke release een verrijking van de scène. In 2006 heeft de band een uitgebreide tour gedaan in Noord Amerika ter ondersteuning van het 'Majestic' album en van die gelegenheid is gebruik te maakt om alles vast te leggen voor een DVD en live album. Dat heeft dan geresulteerd tot deze dubbelaar 'Hell Yeah!!! The Awesome Foursome'.

Zoals ik in mijn recensie van de DVD (elders in deze editie van Lords Of Metal) schreef is de twee uur durende show op een mooie wijze vastgelegd. De fantastische sfeer tijdens het optreden en de enthousiasme waarmee de band speelt is al te zien op de DVD, maar ook goed te horen op deze dubbel-cd. Het geluid is net zo krachtig als op het DVD-schijfje en gelukkig heeft men de show en de setlist volledig in zijn waarde gelaten. Dus van irritant geknip, waar veel bands last van lijken te hebben, is er geen sprake. Het verschil met de DVD is echter dat de cd een viertal live bonus tracks bevat, afkomstig van de laatste tour voor 'Land Of The Free - Part II'. Het geluid en de impact van deze opnames is vergelijkbaar met de show in Montreal en is wat mij betreft een mooie manier om de resterende tijd op de cd te vullen.

Aangezien niet iedereen de tijd, geduld of zin heeft om voor een DVD te gaan zitten, is het initiatief om het concert ook op CD uit te brengen uiteraard zeer welkom. Voor de fans is dit natuurlijk een must, maar ook een mooie live album voor liefhebbers van echte heavy metal.