Paragon - Screenslaves

Paragon - Screenslaves

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Paragon behoort de laatste jaren ongetwijfeld tot een van de meest productieve bands binnen de Duitse heavy en power metal scene. Vorig jaar kwam men met de duistere 'Forgotten Prophecies' en eerder dit jaar kregen we ook de EP 'Larger Than Life'. Nu ligt met 'Screenslaves' alweer een nieuwe plaat van deze fanatieke metallers in de winkels. Maar aangezien ik de releases van deze band altijd de moeite waard heb gevonden vind ik dat uiteraard niet erg.

Degene die bekend zijn met deze band weten dat Paragon staat voor onvervalste traditionele heavy metal met een knipoog naar thrash. Op deze, negende, langspeler is dat niet anders en bewijst de band nooit te zullen afwijken van de pad wat ze al jaren bewandelen. Al vanaf het eerste nummer razen de scherper, afwisselende en zeer pakkende riffs om je oren en is de bang-your-head en raise-your-fist-gehalte erg hoog. De stem van Andreas Babuschkin maakt het geheel nog herkenbaarder en de plaat bevat simpelweg alles wat je van deze band verwacht.

In vergelijking met zijn voorganger is 'Screenslaves' een stuk minder duister en is de tempo over het algemeen hoger. Hierdoor klinkt de plaat iets agressiever en roept bij mij dezelfde sfeer op als bijvoorbeeld 'Revenge' uit 2005. Toch klinkt de plaat ook iets anders dan de eerder releases en dat heeft vooral te maken met de productie. Voor dit album heeft men de keus laten vallen op niemand minder dan Uwe Lulis (ex-Grave Digger). Hij heeft de band een net iets andere draai gegeven en dat is vooral te horen in het drumgeluid. Het feit blijft echter dat 'Screenslaves' een echte Paragon album is geworden die de fans zeker zal aanspreken.

Traditiegetrouw bevat het album opnieuw een cover. Helaas is dat Backstreet Boys' 'Larger Than Life', die uiteraard ook op de gelijknamige EP stond. Tot slot worden we nog getrakteerd op een Italiaanse versie van het nummer 'Legacy'.