Crystal Eyes - Chained

Crystal Eyes - Chained

Label : Metal Heaven | Archiveer onder heavy / power metal

Eddy : "Mijn droom is het om mijn brood te kunnen verdienen met mijn muziek”, dat waren de laatste woorden van bandleider Mikael Dahl van het Zweedse Crystal Eyes die te lezen zijn bij zijn persoonlijke bio op de officiële band website. Vorig jaar deed ik een interview met deze goede man en vroeg hem of deze droom al uit was gekomen na vier platen. Jammer genoeg niet en de verwachtingen voor band die het soort heavy metal maken zoals Crystal Eyes zijn dan ook niet echt hoog meer zoals het in 'the old days' ging met gelijkwaardige muziek van groepen zoals Judas Priest, Iron Maiden en Hammerfall. Natuurlijk krijgen de groepjes van nu nog wel een kans om plaatjes uit te blijven brengen maar wat er al verdiend wordt gaat meestal voor een groot gedeelte naar de platenmaatschappij. Ondanks dit alles gaat de band gewoon gestaag door en is 'Chained' het vijfde wapenfeit van de groep en is een eerste samenwerking met het Duitse Metal Heaven label.

Een van de bands die wel nog geluk heeft gehad om met eigenlijk exact dezelfde muziek als Crystal Eyes een dik belegde boterham te verdienen is landgenoot Hammerfall. Zou je de CD van Crystal Eyes in je speler hebben en niet weten dat het deze band is dan zou je denken dat je na een nieuw werkje van Hammerfall aan het luisteren bent. Ik houd je echt niet voor de gek, het geluid, de arrangementen en de stijl van Crystal Eyes zijn als een eeneiige tweeling gelijk aan dat van Zweedse giganten. Zelfs zanger Nico Adamsen die de band versterkte tijdens hun vorige plaatwerk is niet te onderscheiden van Joachim Cans, zo griezelig veel lijkt zijn stem op die van Cans. Dan rest de vraag, waarom kan Hammerfall wel lekker in een pakhuis vol met munten zwemmen en Crystal Eyes niet? Ze zijn zelfs in dezelfde tijd, begin jaren negentig, begonnen.

Het moet iets met de gimmicks te maken hebben die Hammerfall zich vanaf de start heeft aangemeten en wellicht heeft ook het feit dat zij met een wat grotere platenmaatschappij zoals Nuclear Blast te maken hebben er iets mee van doen. Nuclear Blast gooit meer geld in het rond ter promotie van de groepen waar zij in geloven en zo krijg je je bands en hun platen wel aan de man. Het draait allemaal om het hebben van geluk of niet in de platenbusiness. Zou je de nieuwe schijf van Crystal Eyes in een hoesje van Hammerfall doen, op die manier promoten en hem zo in de winkel leggen dan zou Mikael Dahl ook hoogstwaarschijnlijk een drol op het bureau van zijn huidige baas kunnen leggen en afscheid nemen van zijn 'daytime job' omdat de centjes dan wel binnen zouden lopen met zijn muziek. Maar de keiharde realiteit is dat het op deze manier niet werkt. Crystal Eyes zal best wel wat metalen oortjes kunnen bereiken maar niet in die getallen zoals Mikael zou wensen. Maar als nou alle Hammerfall fans Crystal Eyes een kansje zouden geven dan zouden we al in de goede richting op gaan want Hamerfall is Crystal Eyes en Crystal Eyes is Hammerfall. Je kunt daarvan houden of niet. Ik sta nog altijd aan de 'houden van' kant al gaat mijn muzikale voorkeur langzamerhand toch een andere richting op, weg van de wat simpelere en ongecompliceerde heavy metal zoals de twee bovenstaande groepen maken. Maar tot dan kan ik met een plaat zoals 'Chained' best nog wel goed uit de voeten.