Theocracy - Mirror Of Souls

Theocracy - Mirror Of Souls

Label : Ulterium Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Naar deze plaat heb ik nu echt uitgekeken! In 2003 werd ik totaal ondersteboven geblazen door de gelijknamige debuut-CD van het uit Athens, Amerika komende Theocracy, wat toen eigenlijk niets meer was dan de eensmans-band van alleskunner Matt Smith. Als geen ander wist hij power aan melodie te koppelen en dat uitmuntend tot expressie te brengen in de tien nummers op het debuut, met voor mij het gevarieerde 'The Serpent's Kiss' als absoluut hoogtepunt.

Theocracy anno 2008 begint steeds meer een band te worden, want twee muzikanten hebben zich aangesloten bij zanger/gitarist Matt Smith, zijnde drummer Shawn Benson en gitarist Jonathan Hinds. Dit drietal is verantwoordelijk geweest voor het inspelen van de eveneens prima opvolger 'Mirror Of Souls'. En, hoewel de verrassing er natuurlijk een beetje vanaf is, ook deze tweede CD is een waar kunststukje geworden. Meest opvallende track is natuurlijk het 22:26 minuten durende titelnummer, waarin Matt Smith alle registers opentrekt en nogmaals duidelijk maakt dat hij een begenadigd songwriter is. Toch zijn er mijns inziens nog betere nummers te vinden op deze plaat, want het catchy 'On Eagles' Wings' en vooraal het zeer gevarieerde 'Laying The Demons To Rest' zijn mijn persoonlijke hoogtepunten van 'Mirror Of Souls'. Iedereen die van heavy metal met veel variatie en de nodige progressieve invloeden houdt moet deze band eens uitproberen, ik weet zeker dat je net als ik 'Mirror Of Souls' tot de beste platen van 2008 zult gaan rekenen.