Mortification - Live Humanitarian

Mortification - Live Humanitarian

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: DVD/Video

Patrick : Na de heruitgave van het zeer matige 'Conquer The World' keek ik niet echt uit naar de nieuwe DVD van Mortification. Ach ja, beroerder kon bijna niet, dus zal de nieuwe dubbel DVD 'Live Humanitarian' vast wel wat leuks te bieden hebben

Op de eerste DVD staat het concert dat Mortification gaf in augustus 2006 in The Imax Theatre in Perth (Australi). Het concert is met zeven camera's opgenomen en kent een goede geluidskwaliteit en is daarmee in elk geval ver uitgegroeid boven de camcorder kwaliteit van 'Conquer The World'. Het concert duurt circa tachtig minuten, waarbij Steve op vier momenten de tijd neemt eens flink met het publiek, dat nou niet echt in grote getalen is op komen dagen, in gesprek gaat. Het zijn gelukkig geen evangeliserende praatjes maar verhalen over zijn verleden en strijd met leukemie. Het neemt echter wel de nodige tijd in beslag waardoor er 'slechts' ruimte is voor twaalf nummers, zoals 'Erasing The Goblin', Priests Of The Underground' en 'Dead Man Walking'. Het betekent helaas ook dat klassiekers als 'Primitive Rhythm Machine', 'Terminate Damnation', 'Scrolls Of The Megiloth' en 'Lymphosarcoma' ontbreken. Onnodig te zeggen dat deze node gemist in de setlist? Tuurlijk, in de medley komt een stukje van 'Lymphosarcoma' voorbij, maar dat nummer is zo wezenlijk voor Mortification dat ik het gewoon in zijn geheel wil horen. Dat Steve gedurende de show weinig beweegt en zelfs een hoofdmicrofoon nodig heeft mag geen verrassing heten. Zijn slechte gezondheid noopt hem daar eenmaal toe. Het is alleen jammer dat ook gitarist Mike Jelinic weinig anders doet dan slechts wat heen en weer schuiven. Het geheel is daardoor extreem statisch en niet echt een spektakelstuk.

De tweede DVD bevat een aantal extra's. Twee ervan zijn home video's van Steve Rowe en dus zien we Steve een kop koffie op zijn terras drinken en praten over Mortification. Inderdaad; verre van indrukwekkend. De kwaliteit is er ook naar; zo hoor je op een gegeven moment zijn zoon er doorheen praten waardoor Steve nauwelijks te verstaan is. Daarna komt 'Envision Evangelene Film' voorbij; van de titel track van het gelijknamige album uit 1996 is een soort mini musical gemaakt, waarin Steve Rowe gedeeltes uit de vier evangelin en het begingedeelte uit Openbaringen op muziek heeft gezet. In het tweede deel van de home video's gaat Steve maar liefst ruim drie kwartier in op zijn muzikale invloeden en bladeren we door zijn platen en cd collectie. Kijken naar iemand die drie kwartier op een stoel voor zijn computer wat vertelt over CD's is niet echt mijn idee van een geweldig onderhoudend kijkspektakel en dus ben ik rap afgehaakt. Wat nog volgen is een vijfentwintig minuten durende clip over de Live Humanitarian Tour 2007 door Europa en wat beelden van Steve zijn liefde voor sport.

De DVD duurt een krappe drie uur, waarvan er ruim een uur alleen maar gepraat wordt door Rowe. Voor mij te veel van het goede. De fans zullen zich vast en zeker met dit 'Live Humanitarian' vermaken maar na n keer heb ik, en velen met mij zo denk ik, het wel gezien

DVD1: (Live Humanitarian)
01. Erasing The Goblin
02. I'm Not Your Commodity