Firewind - Live Premonition

Firewind - Live Premonition

Label : Century Media | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: DVD/Video

Sjak : Godverdomme, wat baalde ik er van dat ik mijn bezoek aan het Firewind-concert in 013 begin November moest afzeggen vanwege zakelijke verplichtingen. Deze rond de talentvolle snarenplukker Gus G. (ex-Arch Enemy, ex-Dream Evil) geformeerde Griekse band is in mijn ogen één van de meest veelbelovende acts in de melodieuze metal sector. Naast supertalent Gus G. zorgen de prima ritmesectie Petros Christo (bas) en Mark Cross (drums) voor de heavy fundering, terwijl Bob Katsionis (gitaar/keyboards) vele enerverende gitaar/keyboard duels uitvecht met eerdergenoemde Gus G. Verder heeft men in zanger Apollo Papathanasio een zeer capabele frontman, die voor de adequate vocale invulling zorgt.

Een prima line-up is één ding, maar zonder het juiste song materiaal leidt dat nog tot niets. Nou, Firewind heeft wat dat betreft zijn zaakjes ook goed voor elkaar, want de tweeëntwintig nummers die tijdens het opgenomen concert in het Principal Theater in thuisstad Thessaloniki gespeeld werden (waaronder een drum-, gitaar- en keyboardsolo) laten wat dat betreft geen ruimte voor twijfel. Of je nu kijkt en luistert naar 'Into The Fire', 'My Loneliness' of 'The Fire And The Fury', kwaliteit wordt er geboden. Verder is de zaak heel mooi in beeld gebracht en is de geluidskwaliteit van een zeer hoog niveau en dat draagt enorm bij tot het kijk- en luisterplezier. Mijn promo exemplaar bevat alleen het op 12 januari van dit jaar gespeelde concert, op de uiteindelijke versie die in de winkel zal verschijnen is er nog het nodige bonus materiaal te vinden. Deze 'Live Premonition' DVD, die ook als separate dubbel-CD en als combinatie-pakket (DVD/2-CD) te verkrijgen zal zijn, toont eens te meer aan dat Firewind één van de betere bands in het genre is, punt uit!

Tracklisting Main show:
Allegiance
Insanity