Limbonic Art - The Ultimate Death Worship

Label : Nocturnal Art | Archiveer onder

Ramon vdH : Bij het horen van de naam Limbonic Art sprong altijd de associatie met pittige symfonische Black Metal naar boven. Dit is altijd gebaseerd geweest op wat ik van de oudere albums van deze Noorse band heb kunnen mee pikken, aanwezig zijnde in andermans huizen. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat althans, want de ijskast wist ik meestal ook wel te vinden.

Hoe dan ook, op hun inmiddels vijfde album is het naast enig symfonisch stuk, toch vooral meer recht toe, recht aan moderne Black Metal wat er gespeeld wordt. Met de nadruk op modern, zoals Satyricon en Thorns eveneens lieten horen op hun laatste albums. Het lijkt alsof hiermee de toon is gezet voor een nieuw "Noors” geluid en Limbonic Art past hier prima in. Het keyboardgebruik met de vele "ruimte” geluiden doet verwachten dat er ook conceptueel gekeken is naar de Thorns cd, maar met titels als "The Ultimate Death Worship” en "Suicide Commando” laat het thema zichzelf wel raden. Een thema wat overigens met een aantal spraak samples ook weer sierlijk de mist in geholpen wordt, althans persoonlijk schieten er geen rillingen van langs mijn rug.

Teruggaand naar de eigenlijke muziek, zijn er naast de genoemde Moonfog bands ook wat latere Emperor parallellen te trekken, vooral in de wat trotser klinkende riffs. Het eind resultaat haalt echter niet hetzelfde niveau en zal dan ook enkel liefhebbers van deze stroming aanspreken. Zij zullen zeker niet teleur gesteld worden, alles zit goed in elkaar, echter mensen die nieuw-Noorse Black Metal uitkotsen adviseer ik om dit te laten liggen waar ze het ook gevonden hebben.