Lacuna Coil - Comalies

Lacuna Coil - Comalies

Label : Century Media | Archiveer onder

Yvette : Ik kan me herinneren dat ik Lacuna Coil ongeveer vier jaar geleden op de radio hoorde. Enkele dagen later kocht ik de, toen recente, minicd om dat leuke liedje wat ik gehoord had. Nu staar ik verbaast naar VIJFDE plaat/EP van Lacuna Coil. En ik moet toegeven dat ik me nu pas realiseer hoe snel deze band 'volwassen' is geworden. Het beeld in mijn hoofd van 'Italiaanse band met Gathering-formule' moet ik maar eens bijstellen. Bands… het zijn net baby's, net nog hadden ze een lelijk kaal hoofd en voor je het weet moeten ze een beha.

Niet dat Comalies zoveel verschilt van haar voorganger Unleashed Memories. Laatstgenoemde liet juist duidelijk zien dat de band heel goed op eigen benen kan staan. Maar doordat de band bij dit nieuwe album zo standvastig haar eigen stijl trouw blijft zou je kunnen zeggen dat Lacuna Coil zelf een genre geworden is. Met eigen stijl vasthouden bedoel ik dat op Comalies dezelfde soort nummers staan als op de voorganger, dromerige doch spontane metalrock, alleen dan nieuwer. Het gebruik van introotjes is doorgezet. Bij veel bands zijn deze inleidingen vage donkere toetsenpartijen maar Lacuna doet het lekker anders. Wel met keyboards maar met ander soort geluiden. Wat ook opvalt is dat de zang van Andrea Ferro met sprongen vooruit is gegaan. Op de andere platen kneep hij veel met zijn keel. Alsof hij de zinnen eruit moest persen. De zang op Comalies gaat hem veel gemakkelijker af en dat doet de band goed.

Het is moeilijk je favorieten van dit album te kiezen omdat het lied na lied hits zijn. Het openingsnummer 'Swamped' is in ieder geval een leuke omdat de zang, drums, gitaar en bas er zo lekker gelijktijdig inklappen. 'Humane' en 'Self Deception' hebben een geweldig intro. 'Angel's Punishment' is een klapper door de felle uitspattingen van zanger en zangeres. En de titeltrack is weer zo'n romantische, gedeeltelijk in het Italiaans. Het zijn allemaal typische Lacuna nummers. Dat zegt genoeg.