Coronatus  - Porta Obscura

Coronatus - Porta Obscura

Label : Massacre | Archiveer onder gothic metal

Vera : De Oostenrijkse band Coronatus werd in 2007 getekend door Massacre en bracht in de herfst van dat jaar het debuut 'Lux Noctis' uit. In april 2008 begon men hard te werken aan de opvolger - ondanks de hoogzwangere toestand van één van de zangeressen - die nu in de winkels ligt. 'Porta Obscura' staat vol melodieuze gothic metal die lichtjes symfonisch getint is door orkestrale arrangementen. Dit klinkt veelbelovend, maar de band speelt erg op veilig en voegt weinig toe aan de overvolle scene.

Coronatus heeft niet één, maar twee frontdames: sopraan Carmen R. Schäfer en Ada Flechtner die een gewone rockstem heeft. De overvloed aan (degelijke) operazang roept in het beste geval ('Exitus') enige verwantschap met Haggard op, maar die indruk is bij het derde nummer al over. 'Fallen' is namelijk nogal een zwak nummer. Ook 'In Silence' en 'Beauty In Black' hebben weinig meer te bieden dat wat stevige riffs en daaroverheen erg veel zang van beide dames. Je moet dus al echt fan van hoge sopraanzang zijn om plezier te beleven aan dit album. Over de uitvoering van dit alles geen kwaad woord: alles klinkt zoals het hoort en dat had ik niet anders verwacht van opnamen in de Tonstudio E met Markus Stock en een afrondende mastering in de Finnvox complexen door Mika Jussila. Waar het echter aan ontbreekt zijn opvallende composities. Bij mij was het metalgevoel ver weg tijdens het vrijblijvende 'Cast My Spell' en de pianoballade 'In Your Hands'.

Net zoals op het debuut zingt de band in drie talen: Engels, Duits en Latijn. Naar het einde toe valt er toch nog een beetje te genieten van het plechtig gezongen 'Am Kreuz' met zijn neoklassieke toetsen en de lichte folkinvloeden tussen hakkende riffs tijdens 'Der Vierte Reiter'. Maar over het algemeen is dit grauwe middelmaat. Het gelimiteerde digipack bevat twee bonustracks, waarvan 'Volles Leben' in oervorm met mannelijke zang het meest opmerkelijke is. Eerst even beluisteren voor aanschaf is de beste raad die ik iedereen kan geven.