Before The Dawn - Soundscape Of Silence

Before The Dawn - Soundscape Of Silence

Label : Stay Heavy Records | Archiveer onder gothic metal

Vera : Mijn eerste kennismaking met Before The Dawn gebeurde live in januari 2006 tijdens een tour met het eveneens Finse Swallow The Sun. Het bleek toen het geesteskind van Tuomas Saukkonen te zijn die na een periode als hechte band verkozen had om alleen verder te gaan en vooral nog met sessiemuzikanten te werken. Het album 'The Ghost' (2006) bevatte een aantal compacte songs die we konden plaatsen in het traditionele gothic metal genre met een flinke scheut melancholie en kracht. Denk hierbij aan bands als Amorphis, Sentenced en Swallow The Sun.

'Deadlight' verscheen vorig jaar bij nieuwe broodheer Stay Heavy Records en sindsdien heeft de band - voornamelijk in Finland dan - succes geboekt in de hitlijsten. Je kent de Finse hitlijsten: er is aandacht voor hardere muziek en deze zijn geenszins te vergelijken met de smurrie die hier onze radiozenders teistert. Before The Dawn is nu terug met een vijfde studioalbum 'Soundscape Of Silence'. Het album is een lekkere brok melancholie waar de ruwe vocalen van Tuomas (grunts) worden afgewisseld met de prachtige, emotionele heldere vocalen van Lars Eikind die we kennen van Winds, Khold en Honcho. Ik heb altijd een zwak gehad voor 's mans vocale prestaties. Van mij mag hij in één adem genoemd worden met een zangmonoliet als Jorn Lande!

De opener 'Dying Sun' is al meteen een knaller met pakkende melodielijnen die hoogstwaarschijnlijk hoge ogen gaat gooien in de befaamde Finse hitlijsten. Er is dan ook een videoclip voor gemaakt. Het krachtige gitaargeluid van de band manifesteert zich vooral in transparante riffs waar men naar hartelust melodieuze solopartijen tussen strooit. Heel fraai daarbij zijn de akoestische gitaarstukjes die vooral in het tweede deel van dit album de kers op de taart vormen. Heel het album klinkt gedreven en geïnspireerd, maar een nummer als 'Silence' springt er als eerste hoogtepunt uit. De strakke, stuwende laaggestemde gitaren heersen, maar de interactie tussen gevoelige en ruwe zang stuwt deze song naar een hoger niveau. Een tweede nummer dat me kippenvel bezorgt is het wanhopige 'Monsters'. Eens te meer door de beschouwende zang van Eikind, maar ook door de woedende uitval halverwege. Dit doet me zelfs een beetje aan Green Carnation denken. De Europese markt wordt verwend met een up-tempo bonus track 'Ignite'. Het wordt hoog tijd dat Before The Dawn het Europese vasteland terug bezoekt. In het huidige tour-package van Dark Tranquillity/Poisonblack waren ze bijvoorbeeld een perfecte openingsact geweest. Voor fans van melancholieke gothic bands als Katatonia, Anathema en zelfs Paradise Lost is 'Soundscape Of Silence' een warme aanrader!