Virus - The Black Flux

Virus - The Black Flux

Label : Season Of Mist | Archiveer onder different metal

Wilmar : Nimmer begon de nieuwe termijn voor het schrijven van recensies voor Lords zo vreemd als die voor het novembernummer. Virus en Gonin-Ish vielen mij ten deel, en nimmer sloeg de weirdo-meter zo hoog uit als met deze twee releases. Te beginnen met Virus. Zo onorigineel als de bandnaam klinkt, zo ongebruikelijk is de muziek die Virus speelt. Voortgekomen uit de black metal band Ved Buens Ende, kunnen we van Virus rustig stellen dat het geen reet meer met black metal te maken heeft. Ik vraag mij zelfs terdege af of het wel wat met metal te maken heeft. Maar fascinerend is het wel.

Als je dan op de MySpace van zanger/gitarist Czral Michael bij 'invloeden' kijkt, dan zie ik een complete lijst voorbij komen, maar niets daarvan refereert ook maar n seconde naar wat je op 'The Black Flux' voorbij hoort komen. Zo is 'Stalkers Of The Drift' waarmee het album opent even een cultuurshock voor je oren, daarna begin je aan de merkwaardige losse sound te wennen en begint het zijn hypnotische effect te krijgen. 'As Virulent As You' klinkt zelfs merkwaardig catchy, het titelnummer is ronduit duister. Diep gefascineerd was ik door een compositie als 'Lost Peacocks', wat eigenlijk het stille hoogtepunt is van 'The Black Flux'. De twee songs daarna ('Shame Eclipse' en 'Strange Calm') vallen dan een beetje in het niet, wat zonde is, want het zijn goede songs. 'Lost Peacocks' hadden ze eigenlijk voor het laatst moeten gebruiken, dan was de overdondering compleet geweest.

Waarmee moet je Virus vergelijken? Het is moeilijk te omschrijven. Ik zie het maar zo: de nazaat van Pink Floyd en The Doors die zwaar aan het experimenteren is met agonistische drugs. In de Space Shuttle. Terwijl ze zwijgend een fles Jack Daniels doorgeven om er allemaal in te spugen, en degene die het eerste spreekt moet die fles in n keer leegdrinken. Vreemd? Moet je dit album maar eens luisteren.