Various Artists - Sweden Rock Festival

Various Artists - Sweden Rock Festival

Label : Rock Inc. | Archiveer onder various

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Nima : Hoeveel festivals er tegenwoordig in Europa uit grond zijn gestampt en elk jaar weer terugkomen weet ik niet eens meer. Maar dat het er heel wat zijn en dat er ook elk jaar nieuwe festivals bijkomen is een feit. Van alle festivals die jaarlijks terugkomen is Sweden Rock Festival, welke in het plaatsje Sölvesborg in het zuiden van Zweden wordt gehouden, een van de bekendere namen en sinds 1992 weten ze keer op keer met een prima line-up te komen, bestaande uit melodieuze blues rock tot extreme black en death metal.

Uiteraard kon een DVD van dit festijn niet uitblijven en het verbaasd me eerlijk gezegd dat er niet eerder een DVD van het festival is uitgebracht. Maar goed, nu krijgen we dus een dubbel-DVD die de jaren 2005 en 2006 verslaat. Het eerste schijfje bevat een twintigtal nummers en is grotendeels gevuld met metal bands zoals Kamelot, Edguy, Doro, Behemoth, Candlemass, Saxon, Diamond Head en Venom. Het tweede schijfje is met bands zoals Blackfoot, Status Quo, Ted Nugent, Sammy Hagar, Magnum, Molly Hatchet en Alice Cooper net iets interessanter voor de senioren onder ons. Ik moet toegeven dat de diversiteit en uitgebreide muziekkeuze van het festival goed in beeld wordt gebracht.

Ik moet echter een aantal kanttekeningen plaatsten. Ten eerste vind ik het jammer dat men over het algemeen gekozen heeft om de "hits” van de bekendere bands om deze schijfjes te donderen, maar dat is het ergste nog niet. Een van mijn grootste probleem is de hoofdpijnbezorgende manier waarop de beelden met elkaar worden afgewisseld. Ook worden de close-ups net op het verkeerd moment ingezet, wat duidelijk maakt dat de montage door mensen is gebeurd die weinig bekend zijn met de muziek van de betreffende bands. Daarnaast vind ik het jammer dat optredens van beide jaren elkaar zonder logica (lees: niet chronologisch) afwisselen zonder vermelding van het jaartal. De overgangen van het ene naar het ander nummer hadden bovendien veel beter gekund, want sommige tracks worden erg absurd en plotseling afgewerkt. Ik durf ook mijn twijfels te uiten over de keuze van de bands, want sommige erg interessante namen zoals W.A.S.P., Accept, Dio, Krokus, Mötley Crüe, Journey, Jeff Healey Band, George Thorogood enzovoort zijn schaamteloos weggelaten terwijl mindere namen zoals Freak Kitchen, The Lizards en zelfs Crucified Barbara (sorry dames, maar een betere all-female band dan Girlschool zal er nooit komen) wel gewoon zijn vertegenwoordigd. Had het dan misschien niet beter geweest om je te concentreren op één jaar?

Zonde is ook dat de DVD als extra alleen een tiental videoclips bevat van een stel onbekende bands. Het had namelijk echt een toegevoegde waarde gehad wanneer men zich ook enigszins concentreerde op de zaken rondom het festival, want elk metalhead weet dondersgoed dat bij een festival het niet alleen om de muziek gaat. Een documentaire over de geschiedenis en tot stand komen van het festival, met interviews met fans, bands en mensen achter de schermen had de DVD een stuk vermakelijker gemaakt. Bovendien had iets dergelijks de buitenstaanders een beter beeld gegeven van wat ze missen als ze er niet bij zijn. Nu zie je alleen de bands op het podium en hoe goed de muziek (van sommigen althans) ook mag zijn, voel je de "magie” van het festival niet en dat is jammer. Daarom is deze DVD dan ook voornamelijk alleen interessant voor de mensen die er toen bij waren.