Turisas - A Finnish Summer With Turisas

Turisas - A Finnish Summer With Turisas

Label : Century Media | Archiveer onder black/pagan metal

Release type: DVD/Video

Nima : De Finse krijgers van Turisas hebben in de afgelopen jaren nogal stof doen opwaaien met hun battle metal en de twee albums die de band op zijn naam heeft staan zijn overal goed ontvangen. Hoewel de band nog "maar twee albums op de achterzak heeft, kon het in deze DVD-tijdperk niet uitblijven dat ze zich ook visueel in ons huiskamers presenteren.

Afgelopen zomer heeft de band een uitgebreide tour gedaan in het thuisland (met enkele uitstapjes voor Spaanse en Duitse festivals) en het resultaat is nu te zien op de eerste DVD 'A Finnish Summer With Turisas'. Het eerste deel van dit schijfje bevat een zeventig minutendurende documentaire van de band "on the road, waarbij de bandleden (en vooral zanger/frontman Mathias Nygrd) de beelden aan elkaar praten. Deze documentaire is niet alleen interessant wat de band's geschiedenis en leven onderweg betreft, maar ook voor de prachtige beelden van de Finse natuur en de informatieve gehalte over sommige Finse tradities. Een mooi voorbeeld hier van is de viering van 'Midsummer' en hoe de band de bijbehorende traditionele rituelen samen uitvoert. De band's gevoel van humor komt op deze beelden goed naar voren en het amusementsgehalte is erg hoog. Het tweede gedeelte bevat een selectie van de songs die Turisas op verschillende festivals speelde en is goed voor samen negentig minuten aan beeld materiaal. De extra's bestaan uit een korte hoofdstuk met een aantal bloopers en een grappige videoclip voor de Boney M. cover 'Rasputin'.

De DVD zit professioneel in elkaar en voldoet op beeld- en geluidstechnisch niveau aan de hoge eisen van deze tijd. Hoewel de menu's iets meer aandacht hadden kunnen krijgen, zijn deze toch overzichtelijk en kun je er makkelijk mee overweg. Dat is dan ook het belangrijkste toch? Gezien de inhoud van de DVD is dit bovendien niet alleen interessant voor de fans, maar ook een mooie kennismakingsgelegenheid voor degene die deze redelijk unieke band nog niet kennen.