Thunder - Bang

Thunder - Bang

Label : Frontiers Records | Archiveer onder hardrock / aor

Kees-Jan : Voor sommige bands staat de tijd gewoon stil. Thunder is er daar een van. Sinds 1989 zijn de heren bij elkaar en brengen met regelmaat platen uit die vervolgens door een trouw publiek worden gekocht. En datzelfde publiek pikt eens in de zoveel tijd een concertje van de heren mee, waarna de hele cyclus gewoon weer van voren af aan begint. Nu klinkt dit allemaal erg plichtmatig en dat is het ook. Met dat verschil dat de platen zelf geen spoor van plichtmatigheid kennen en altijd weer bijzonder prettige ervaringen zijn. Weliswaar allemaal variaties op hetzelfde classic rock thema met hier en daar een bluesy tintje, maar zeer luisterbaar. Met 'Bang', hun derde plaat onder de vleugels van Frontiers Records en de negende in totaal, hoeven de fans dan ook niet bang te zijn dat ze iets nieuws te horen krijgen of dat de kwaliteit tegen valt, want beide zijn niet het geval.

Zoals de meeste bands heeft ook 'Thunder' in het verleden zijn beslommeringen gehad, maar dat is niet zo raar als je al bijna twintig jaar in de business zit. Met name rond de eeuwwisseling was er even sprake van dat de groep uiteen zou vallen. Het waren met name gitarist Luke Morley en zanger Danny Bowes die in die periode een aantal solo uitstapjes maakten. Maar een en ander bleek niet meer dan een korte dip en onder het mom van 'we kunnen niet met, maar ook niet zonder elkaar' hebben de heren vervolgens de draad weer opgepakt en zijn verder gegaan met datgene waar ze goed in zijn; ijzersterke classic rock platen maken. De grote hits zoals ze die in de vroege jaren 80 met name in de UK hadden zullen ze niet meer gaan scoren, daarvoor is er teveel veranderd in het muzikale landschap. Maar hun platen zijn nog altijd stuk voor stuk juweeltjes van classic rock. Ik heb het vermoeden dat hun uiterst constante personele bezetting debet is aan de hoge kwaliteit, per slot van rekening zijn ze door de jaren heen alleen een paar keer van bassist veranderd. In ieder geval zorgt de personele rust bij Thunder voor een uiterst constante kwaliteit.

'Bang' is zoals gezegd geen uitzondering op die regel. De plaat staat vol met intelligente en vakkundig gemaakte rocknummers. De van Thunder bekende variatie tussen hard, mid en zacht staat ook hier recht overeind. De plaat heeft iets bedwelmends, op de een of andere manier blijf je ernaar luisteren als je er eenmaal in zit. Er staan twaalf tracks op 'Bang', maar als het er 36 waren geweest zou het nog niet gaan vervelen. Het zijn met name de gitaren van Morley/Matthews die echt heerlijk voor de dag komen en de wat monotone, beetje geknepen, maar zeer rockgeschikte stem van Bowes past als een handschoen. 'On The Radio' en 'Stormwater zetten meteen de toon met overtuigende riffs en sterke vocalen en zijn de voorbode voor de overige rocktracks. Rustpunten zijn het fraaie 'Retribution', 'Watching Over You' en het akoestische 'One Bullet'. Opvallend zijn ook het southern rock georinteerde Left At California' en het UFO getinte 'Love Sucks'. Sterkste nummer is wat mij betreft het stevige, maar tevens heerlijk melancholieke 'Carol Ann', waarvan de tekst bij vele heren tot de verbeelding zal spreken.

Hou je van Motorhead, AC/DC, ZZ Top en Status Quo dan hou je van Thunder. De enige verandering is dat 'Bang' de status van Thunder alleen maar versterkt. Toch die tourdata er eens op nakijken.