This Haven - Today A Whisper, Tomorrow A Storm

Label : Vic Records | Archiveer onder stoner

Bart D. : This Haven komt uit Zweden en op een bepaalde manier spreekt dat uit hun muziek. Dit is niet zozeer vanwege hun muzikale koers, die ik eerst zal proberen te beschrijven. Het is melodieuze heavy rock, zeker, maar er is meer. Instrumentaal en vocaal schuren de nummers vaak tegen de grens van het metalverdragend vermogen van de rockfan -maar nooit gaan zij erover. Productioneel / geluidstechnisch gezien klinkt het ergens tussen Nickelback, Kyuss en nieuwe Katatonia. Er zijn geen gillende solo's, in plaats daarvan is alles redelijk in het lage -en middengebied gehouden, ook qua zang. Dit zorgt voor een zekere melancholische toonzetting.

En wat nu over die Zweedse invloed? Ondanks dat ze groots klinken als in "USA", bouwen ze hun nummers niet op dezelfde manier. De nummers draaien rond een pakkend refrein of enkele meeslepende lijnen (niets onderscheidends hier), maar die dingen beginnen niet per sé na dertig seconden. Wat blijft, is dat de nummes altijd rond dit centrum zijn opgebouwd. Als je het hebt over sterke nummers, is de opbouw rond dit refreingedeelte ook altijd van hoog niveau. En daar ontbreekt het deze band nog een beetje aan. Een boel van de pakkende gedeeltes komen een beetje uit de klare lucht vallen: de stropdas zit wel goed, maar er zit geen strak pak omheen en dat is doodzonde, want deze band heeft zeker iets te pakken hier. Het materiaal is nu alleen nog niet sterk genoeg als geheel. Om niet te zeggen dat ze meer zouden moeten doen dan zoeken naar goede hooks geschikt voor de Top 100. Oké, er zijn wat sfeervolle nummers aanwezig op de plaat die niet gericht zijn op directe bevrediging, maar zoals met teveel van enkele lichtingen Zweedse metaalachtigen (ik denk bijvoorbeeld aan latere Soilwork) is er een gerichtheid op een lekker refrein waarbij de rest van het nummer een beetje het nakijken heeft. Desondanks verdient deze band je aandacht, al was het maar om te horen wat ze aan het bouwen zijn. En misschien ben je het wel totaal oneens met mijn kritiek.