Shadrane - Temporal

Shadrane - Temporal

Label : Lion Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Bart D. : Dit is het laatste schijfje van de hand van toetsenist Vivien Lalu, een naam die bij proghoofden misschien wel een belletje doet rinkelen vanwege ondermeer producties samen met onze Marcel Coenen voor het opnemen bij een trio door hem volgeschreven albums voor Hubi Meisel, ex-zanger van Dreamscape. Daarnaast heeft hij ook al wat andere dingen op zijn CV staan, buiten metal ook als soundtrackverzorger voor televisieshows. Met dit nieuwe project wordt hij bijgestaan door alweer een Nederlandse gitarist: de carrièremakende Joop Wolters. Met de broertjes Bissonnette, Virgil Donati en nog een rits meer van zulke klinkende namen als bijdragers, staan de verwachtingen voor dit album natuurlijk hooggespannen.

Maar eerlijk gezegd weet ik niet zo goed of ze nu wel ingelost worden. Je krijgt wat je verwacht: een flinke dosis progressieve rock/metal met flink wat afwisseling. Maar laat ik hieronder mijn vraagtekens op een rijtje zetten: Waarom, als het een conceptplaat is met een nadrukkelijk verhaal, staan de nummers niet in vertelvolgorde? Het zorgt ervoor dat je niet echt vat kunt krijgen op de CD; het wil maar niet lekker wegluisteren. De eigenlijke zanger was voortijdig afgehaakt, waardoor enkele nummers door overigens uitstekende zangers in zijn gezongen. Toch voelt dit wat onwennig, was het niet beter geweest om het van voor af aan goed opnieuw aan te pakken? Met zulk een sterrencast, mag er dan niet wat meer verrassends gebeuren of is dat juist niet de bedoeling? Met Joop Wolters op gitaar, waarom worden de solo's dan ingespeeld door een ander (die het overigens wel met flair doet)?

Al die punten nemen echter niet weg dat het een hoogstaande plaat is geworden. As je van het solowerk van Hubi Meisel hield (niet per sé van zijn stem), ga hier dan gerust eens naar luisteren, want die Vivien Lalu is toch wel een beetje zijn eigen stijl aan het ontwikkelen, wat je bijvoorbeeld terug kunt horen in het nummer "Madoka" waarin er iets ongrijpbaar zweverigs wordt gecreëerd. Ik zou het bijna new age progmetal willen noemen.